Binnendragen van doopkinderen

Ds. D.W. Tuinier / 8 reacties

Vraag

Aan ds. D. W. Tuinier. Binnen de Gereformeerde Gemeenten is het in sommige plaatsen niet toegestaan dat de kinderen bij de Heilige Doop worden binnengedragen door een mannelijk familielid. Wat is hier eigenlijk op tegen? Want in andere plaatsen mag het weer wel en ik zou zelf geen Bijbelse argumenten weten tegen het opdragen van kinderen door mannelijke familieleden. Berust dit op traditie?

Antwoord

Daarover heb ik nog nooit nagedacht. Vanuit Gods Woord is er m.i. geen argument of een man of vrouw het te dopen kind binnen draagt. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet zo belangrijk. Dus het zal traditie zijn...

Belangrijker is dat het kind twee keer door de (D)deur gaat: de eerste keer tijdens de doopdienst: als het wordt binnengebracht op het erf van Gods genadeverbond. De tweede keer is noodzakelijk door wedergeboorte en geloof in Jezus Christus, Die de Deur der schapen is. Dat is het werk van Gods Geest. Daarvoor wordt gebeden in het gebed.

Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

kinderdoop
8 reacties
CrA
Als men stelt dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, ligt het juist meer voor de hand dat de vader het kind ten doop houdt dan de moeder.
denkna
Ik heb meermalen een doopdienst meegemaakt in een Noord-Amerikaanse NRC gemeente, de zuster kerk van de GerGem. Daar droegen alleen de vaders de te dopen kinderen. Dus ik denk dat het inderdaad om een vorm van traditie gaat.

Ik vond het wel mooi om te zien!
Prisma23
Ik reageer even op de vrager. Het antwoord van de ds. is natuurlijk goed.

Het gepolariseer in refoland gaat nu toch wel er ver. Je treft ergens iets aan dat je niet kent of dat je ongewoon vind. Bijvoorbeeld het binnendragen van dopelingen door enkele vrouwen. Dan gelijk maar denken in termen van goed/fout of wel/niet mogen. Dit is toch een vorm van wetticisme dat compleet on-Bijbels is?
M71
@CrA en Denkna: de vraagsteller heeft het niet over de doopouders zelf. In onze gemeenten is het gebruikelijk dat de dienst zonder de dopeling begint. Na het lezen van het doopformulier en tijdens het zingen wordt de dipeling binnengebracht door iemand die door de doopouders gevraagd is. In onze gemeente wordt het regelmatig door mannen gedaan, bv als de dopeling vernoemd is naar opa dan brengt opa de baby naar binnen. Blijkbaar mag dit niet in alle kerken, daar moeten vrouwen het naar binnen dragen. Hoewel het echt een eigen regel is van de kerkenraad zou ik hierover toch geen heibel maken. Er zijn belangrijkere zaken! En ja dat telt ook voor de kerkenraad!
John61
In de Bijbel wordt niemand binnengedragen bij de doop: "het zal wel traditie zijn", om in de woorden van ds. Tuinier te spreken.
pannenkoek
Bij ons (ook GG) worden ze door mannen en vrouwen binnen gedragen, en ook door beide ten doop gehouden. Zo heeft mijn man onze jongste ten doop gehouden.
hvdijk66
Leuk hè? al die verschillen. Net als M71 lijkt het me niet iets om heibel over te maken. Gewoon genieten van de veelkleurigheid van de kerk. Mijn jongste zoon is door zijn zus binnengedragen. Nu ben ik lid van een gemeente waar de te dopen kinderen vanaf het begin de dienst al meemaken. Er wordt dus niet meer ¨binnengedragen¨. Soms wordt er wel ¨buitengedragen¨ maar dat heeft dan vaak met geluidsoverlast te maken :)
Jeremiah
@Prisma23

Helemaal mee eens.