Man kijkt porno in kraamtijd

W.E. (Wilbert) Weerd / 3 reacties

Vraag

Ik ben zojuist bevallen van ons tweede kindje. Nu ben ik erachter gekomen dat mijn man (volgens hem sinds de kraamweek) porno kijkt en zichzelf hierbij bevredigt. Ik voel me zeer gekwetst (vooral omdat ik dit thuis ook heb meegemaakt en mijn ouders hierdoor ook zijn gescheiden) en weet niet wat ik hiermee moet en met wie ik hierover kan praten. Waar zou ik het beste heen kunnen om erover te praten en valt dit ook onder overspel?

Antwoord

Beste vragensteller,

Waarschijnlijk is dat een verbijsterende en schokkende ontdekking voor je geweest. Ik begrijp dat je er met hem over gesproken hebt en hij zijn pornogebruik niet ontkent. Mogelijk dat je vertrouwen flink beschadigd is en je daarom ook schrijft: “volgens hem sinds de kraamweek”, want of je dat moet geloven weet je misschien niet meer. Dat is het kwetsende en destructieve van pornogebruik in het huwelijk. Het neemt je veiligheid en vertrouwen weg (wat nog heftiger is juist in zo’n intensieve periode van je leven waarin je juist een man nodig hebt die er voor je is). In plaats daarvan blijkt hij zijn tijd te hebben besteed aan het kijken naar pornohoeren waarin hij seksualiteit en seksuele opwinding beleefde met andere vrouwen. Het is kwetsend omdat het voelt dat zij de voorkeur krijgen boven jou en hij dit stiekem doet en verborgen houdt.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het deze gevolgen heeft:

1. Je gaat je man anders zien. Hij blijkt niet die betrouwbare man te zijn die je dacht dat hij was “ik had nooit gedacht dat mijn man dit zou doen.” Of je hebt het regelmatig gevraagd maar hij ontkende dit totdat je het ontdekte. Hoe kan je er ooit nog zeker van zijn dat hij het niet meer doet?

2.  Er volgt er herwaardering van je huwelijk. Een twijfel of je elkaar echt kent en de mooie momenten dat je dacht dat het goed was worden overschaduwd door wat hij gedaan heeft.

3. Je kunt gaan twijfelen over jezelf, of je wel mooi en goed genoeg bent.

Als je, zoals jij, niet weet met wie je hierover zou kunnen praten ben je ook erg eenzaam. Gevoelens van boosheid, verdriet, pijn, verwarring, onzekerheid en eenzaamheid kunnen je overspoelen. Sommige vrouwen proberen hiermee om te gaan door deze gevoelens weg te stoppen, anderen door zich voor haar man af te sluiten, weer anderen gaan juist voor hem zorgen en zij gaan de concurrentie met porno aan.

Dat jij je zeer gekwetst voelt is logisch omdat God het huwelijk en seksualiteit gemaakt heeft als iets binnen de trouw en veiligheid van het verbond. “Die twee zullen tot één vlees zijn”, en niet allerlei andere vrouwen ernaast. Dat het extra impact heeft omdat je hebt gezien dat het tot de scheiding van het huwelijk van je ouders heeft geleid maakt het nog veel heftiger en pijnlijker, je wilt niet dat die geschiedenis zich herhaalt.

Ik vind het lovenswaardig dat je hierover wilt praten en hulp zoekt want dit is veel te moeilijk en ingewikkeld om zelf ‘op te lossen’. Ik kan je de website www.kostbaarvaatwerk.nl zeer aanbevelen, een website speciaal voor vrouwen van pornoverslaafde mannen. Neem gerust contact op met Anita via de email dan wel telefonisch. Zij is zeer deskundig en integer en heeft al vele vrouwen in deze situaties verder geholpen. Zij weet ook geschikte hulpverleningsadressen in de regio. Mijn advies is om een christelijke hulpverlener op te zoeken omdat de ernst en impact van porno binnen een huwelijk in seculiere hulpverlening nogal eens onderschat wordt.

Op je vraag of porno overspel is, zou je kunnen denken aan wat Jezus heeft gezegd in Mattheüs 5:28 “Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.”

Wellicht stel je deze vraag om de mogelijkheid van een echtscheiding te overwegen en daarvoor een echtscheidingsgrond te bepalen. Mijn advies is om daar niet zozeer op in te zetten. Veel liever kan je aangeven aan je man dat je hier samen uit wilt gaan zien te komen en jij niet wil dat hij porno blijft kijken. Dat hij allereerst moet erkennen dat dit een probleem is, beschadigend voor jou en hij dit uiterst serieus moet nemen. Het gaat er niet zozeer dat hij belooft te stoppen en het nooit meer te doen (voor zover jij dit al zo geloven), maar dat hij echt oog heeft voor jou en zijn gedrag niet ontkent, afzwakt of rechtvaardigt maar zijn zonde in het licht brengt.

Het liefst heb ik dat een stel, zoals in jullie situatie, samen in therapie komt om erover te praten. Therapie kan helpen om elkaars pijn leren zien en helder krijgen wat er aan de hand is en wat jullie apart en samen kunnen gaan doen. Wellicht is dit ook een mogelijkheid in plaats van gesprekken enkel gesprekken voor jou apart. De meeste vrouwen krijgen een bepaalde bescherming of muurtje om zich heen als ze zo gekwetst zijn en willen niet meer kwetsbaar zijn bij hun man, terwijl juist daar een belangrijke bijdrage ligt in mogelijk herstel van de eenheid van jullie huwelijk. Maar dat is juist ook weer ontzettend moeilijk omdat je hem niet meer vertrouwt. Daarom is het handig om iemand mee te laten kijken hoe jullie dat samen doen. Want zoals jij kwetsbaar kunt zijn is het ook nodig dat hij dat leert te zijn.

Veel mannen kijken geen porno omdat ze er gelukkig van worden, maar ze kijken het omdat ze ergens niet mee om weten te gaan, dit probleem zelf willen oplossen (omdat ze een goede man willen zijn) en als dat niet lukt dit dan maar gaan vermijden en wegvluchten. Dat ze dit doen moeten ze eerlijk onder ogen komen en dit niet maar vermijden. Het gevaar is dat jullie dit allebei gaan vermijden en er twee eenzame mensen in een huwelijk zijn.

Wellicht ter bemoediging, in de jaren dat ik dit werk doe heb ik dit vaker zien gebeuren. Niet elk stel lukt het om er samen uit te komen, maar velen ook wel! Na een lange en moeizame weg ervaren zij hun herstelde huwelijksband als dieper en intenser dan voordat het pornogebruik bekend was.

Veel sterkte toegewenst!
Wilbert Weerd

Tags in dit artikel:

porno
3 reacties
AHHK76
Mooi en goed antwoord van de deskundige! Sterkte lieve vrouw, want ik kan me voorstellen dat dit heel moeilijk voor je is. www.kostbaarvaatwerk.nl is echt een uitkomst voor vrouwen zoals jij en ik!
Autumn
Veel sterkte toegewenst! Kostbaar Vaatwerk is inderdaad een hele goede stichting die je verder kan helpen. Misschien is het boek 'Het gevecht van iedere man' ook een aanrader voor jou en voor je man. Het boek gaat over seksuele verleidingen waar mannen mee te maken krijgen en het kan ook vrouwen goed inzicht geven in de worsteling van mannen.
https://www.gideonboeken.nl/het-gevecht-van-iedere-man

Veel zegen gewenst!
drj
Goed zo, Wilbert!