Tienerdienst

Ds. J.A. Mol / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend vertelde dat hij naar een tienerdienst moest. Zijn ouders gingen dan naar de gewone dienst. Waarom gaan protestantse tieners naar een aparte dienst? Wordt er dan zo moeilijk gepreekt dat tieners het niet begrijpen? Gods Woord is toch voor iedereen? Ik begrijp hier niets van. Ik ben Rooms-Katholiek en in mijn parochie gaat iedereen naar de mis, van baby tot bejaard. We hebben ook wel een jongerenviering, maar daar is iedereen welkom en het is ook een gewone mis.

Antwoord

Beste vriend(in),

Ik geef je helemaal gelijk. Tenminste als ik je goed begrijp. Je vriend gaat naar een tienerdienst die gelijktijdig wordt gehouden met de gewone dienst? Ik maak het soms wel mee dat kinderen naar de kindernevendienst gaan. Meestal vertrekken ze dan voor de preek en komen ze later terug. Ik begrijp het wel, maar heb daar toch altijd wat moeite mee. De kerkdienst is voor iedereen: voor jong en oud, rijk en arm, enz. Dat is het mooie van de gemeente van God. Iedereen is welkom. Voor iedereen is er een woord, het Woord! Van belang is dan ook dat er natuurlijk wel wat voor kinderen bij is: geen kinderachtige preken, maar wel begrijpelijk. Laat staan wanneer het gaat om tieners, zoals ik uit jouw vraag begrijp... Kortom, zeker tieners moeten de preek kunnen begrijpen. Als dat niet zo is, is dat een kwalijke zaak. En adviseer ik met de voorganger hierover in gesprek te gaan.

Met hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Tags in dit artikel:

jeugddienstkerkdienst
1 reactie
tochrefo
een opmerking aan kandidaat Mol
Moeite met de kindernevendienst? Waarom? Hier horen de kinderen op hun niveau de boodschap. Ik heb 22 jaar kindernevendienst gegeven. Elke vertelling/kinderpreek heb ik biddend opgesteld en in dienst van mijn Zender gegeven. Geen veredelde kinderoppas of een spelletjes bijeenkomst. Nee, een werkelijk onderdeel van de Eredienst.