In Lukas 1:24 staat dat Elisabeth zich vijf maanden verborg toen ze zwanger was....

Ds. M.A. Kuyt / Geen reacties

Vraag

In Lukas 1:24 staat dat Elisabeth zich vijf maanden verborg toen ze zwanger was. Waarom deed ze dat? Haar zwangerschap was toch geen schande?

Antwoord

Haar zwangerschap was zeker geen schande. Hoe verblijdde zij zich in de Heere, toen zij mocht weten, dat zij nieuw leven bij zich droeg. Ze zegt het zelf, dat de Heere haar smaad onder de mensen heeft weggenomen. Toch heeft ze zich vijf maanden verborgen, d.w.z. zij kwam de deur niet uit. Zij ontweek de contacten met anderen. De reden wordt niet genoemd. Calvijn denkt, dat zij zich verborg, om laster te voorkomen. Wanneer zij in haar omgeving zou vertellen wat de Heere had gezegd en dat zij zwanger was, dan zouden -volgens Calvijn- de mensen haar niet geloofd hebben; ze zouden met haar gespot hebben in ongeloof. Dit zou niet tot eer van God zijn geweest. Het wonderwerk van God behoeft niet voortijdig tot een voorwerp van allerlei lichtzinnge gesprekken gemaakt te worden.

Straks in de zesde maand zal het aan Elisabeth zelf gezien worden, dat zij inderdaad zwanger is. Dan is het vroeg genoeg om naar buiten te treden. En zal Gods Naam niet gelasterd worden. Daarom houdt Elisabeth zich wijselijk op de achtergrond. Elisabeth schaamt zich dus niet voor het feit dat zij zwanger is, maar gelet op de omstandigheden, waarin zij verkeert, lijkt het haar beter om te zwijgen.

Dit zwijgen krijgt volgens dr. J. van Bruggen (Comm.op het NT, Lucas) nog een diepere lading als we bedenken dat ze met dit zwijgen zich solidair met haar man toont. Zacharias kan niet spreken. Als straf op zijn ongeloof. Elisabeth voegt haar stilte bij het zwijgen van haar man. Zo, zegt dr. J. van Bruggen, is er bij beiden de schaamte. Gezamenlijke boetedoening weegt nu zwaarder dan de vreugde-uitingen over de zwangerschap. In de zesde maand wordt het zwijgen doorbroken. Dan komt Maria bij Elisabeth. Dan maken zij beiden de Heere groot. Voor het wonder, dat Hij in hun leven heeft gedaan.

M. A. Kuyt, Huizen