Zangdienst met Pasen

Ds. D.W. Tuinier / 5 reacties

Vraag

Aan ds. D. W. Tuinier. Binnen de Gereformeerde Gemeente-kring hebben verschillende Gereformeerde Gemeenten op Tweede Kerstdag een zangdienst, waar o. a. Kerstliederen worden gezongen en kinderen wat mogen opzeggen. Waarom hebben we niet bij bijvoorbeeld Pasen zo'n zangdienst? Persoonlijk lijkt mij dat ook mooi en passend bij Pasen.

Antwoord

Ja, je hebt gelijk. Het heilsfeit van Kerst wordt overbelicht ten opzichte van de andere heilsfeiten. Dat is traditie (geworden) Hoewel... de laatste jaren ik ook wel een tendens ontdek waarin rondom Pasen en Pinksteren zangavonden/vieringen plaatsvinden. Ook op scholen. Dat vind ik waardevol. Je kunt de christelijke feestdagen immers niet van elkaar los zien, gelukkig niet.

Als jij behoefte hebt aan een zangdienst of iets dergelijks op een Tweede Paasdag, moet je dat aangeven bij je kerkenraad. Ik denk niet dat ze dat doen in plaats van een eredienst, maar er bij kan heel goed. Of in verenigingsverband... Wel oppassen dat deze dagen niet overladen worden. Er moet ook ruimte zijn voor bezinning en rust binnen de gezinskring en persoonlijk.

Hartelijke groet,
D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

Pasen
5 reacties
hvdijk66
De paas- en pinksterliederen kunnen ook prachtig geïntegreerd worden in een eredienst. Het zijn elementen die bij elkaar horen en elkaar kunnen versterken. Hoe dan ook, ik hoop dat de vragensteller de komende paasdagen heerlijk kan zingen van de opgestane Heer.
Risen
In onze (Gereformeerd vrijgemaakte) gemeente worden in de week van Goede Vrijdag vespers gehouden samen met een andere gemeente. Van maandag t/m donderdag is staan we dan elke avond 45 minuten stil bij het lijden van Jezus Christus voor onze zonden. Dit doen we aan de hand van Bijbellezing, stilte, bidden, zingen en een overdenking. Het is een aantal jaar geleden bedacht door een paar gemeenteleden en het wordt erg gewaardeerd. Het is niet zo dat iedereen dan ook altijd vier keer aanwezig heeft, maar het is voor degenen die daar behoefte aan en tijd voor hebben. Er komen zo'n 30-60 gemeenteleden per avond. Misschien kan je zoiets ook voorstellen aan jouw kerkenraad. Omdat het in stilte is helpt het ook bij de persoonlijke bezinning, waar de dominee het over heeft.

Op tweede paasdag hebben we dan ook een zangdienst om te vieren dat Christus ook is opgestaan uit het graf.
pannenkoek
Bij ons hebben we een 'kinderkerstfeest' je zou het idd voor kunnen stellen bij de kerkenraad met de vraag om een 'kinderpaasfeest' te houden.
Bij ons op de basisschool hadden ze eerst altijd een kerstfeest. Maar het kinderkerstfeest vd kerk was er ook. Nu is de school het gaan afwisselen, het ene jaar kerst en het andere jaar pasen.
Maak eerst ideeën en stel het dan voor aan de kerkenraad.
EsDee
Als een beetje in de buurt woon zou je naar de paas-sing-in kunnen gaan van Geloofstoerusting en Jijdaar. Misschien wel niet helemaal des Gereformeerde Gemeentes. Wel prachtig om met zoveel mensen bij elkaar te zingen tot God's eer. http://www.refoweb.nl/nieuws/1532/paas-sing-in/

O ja, het niet in de middag maar 's-avonds.
pannenkoek
Vorige wk kreeg ik een spontane inval. Ik heb de kerkenraad gemaild en a.s. maandag zingen we ná de kerkdienst met de gemeente nog een half uur wat lijdenstijd/paasliederen.
Ik heb een organist opgezocht en zorg ook voor de liederen.

Hoe simpel kan het zijn.....