Hout in woestijn voor de offers

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Via het Groninger Bijbelleesrooster lezen we uit het boek Leviticus. Nu vragen we ons af,  waar al het hout voor de offers gevonden werd tijdens de woestijnreis van het volk Israël. Was dat voorhanden in de woestijn?

Antwoord

Bij een woestijn hoef je niet te denken aan gebied met louter zand. Er zijn planten, bomen en struiken die bestand zijn tegen droogte en grote hitte. Een boomsoort die veel voorkomt in de Sinaïwoestijn is de Acacia. Het is een boom met veel stekels, wat er voor zorgt dat de bladerenniet kunnen worden opgegeten. Van acaciahout werd destijds de ark gemaakt die in het heilige der heilige een plaats kreeg. Van zulke Acacia’s kon ook brandhout gemaakt worden. Verder zijn er in de woestijn oases. Daarin verbleef het volk Israël. Daar was ook hout te vinden.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

Leviticus