Het Evangelie is voor mensen die zich herkennen in deze tekst

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Simons. Jesaja 61:1 werd als volgt uitgelegd: Het Evangelie is voor mensen die zich herkennen in de beschrijving die in deze tekst gegeven wordt. Graag zou ik uw uitleg van deze tekst horen.

Antwoord

Uw vraag hoe Jesaja 61:1 uitgelegd moet worden. Eerst de letterlijke exegetische betekenis: de treurigen Sion (vers 3) worden hier bemoedigd en vertroost door Gods beloften. De profeet wordt geroepen om de inwoners van Sion in Babel te vertroosten met Gods beloften. Welke beloften? Zij zullen de oude verwoeste plaatsen bouwen, de vorige verstoringen wederoprichten en de verwoeste steden vernieuwen die verstoord waren van geslacht tot geslacht. Wat een troost voor Israel, voor hen die treurden vanwege de wegvoering en de verwoesting. Er zullen anderen tijden komen. De tweede betekenis is dat Christus zelf zegt: “Heden is deze Schriftuurplaats in uw oren vervuld” (Lukas 4:21). Christus betrekt deze profetie op Zichzelf. Hij is de Gezalfde die geroepen is om de blijde boodschap te verkondigen (Jes. 61:1).

Voor wie is exegetisch in de eerste plaats deze beloften van toepassing? 1. De armen. 2. De gebrokene van harte. 3. De verslagene heen te zenden in vrijheid. Het zijn geadresseerde beloften.

De volgende vraag is wat zijn dit voor mensen aan wie deze beloften worden verkondigd? Gods kinderen! De beloften hebben hier duidelijk een adres. Wat zijn dit voor kenmerken? Vruchten van het nieuwe leven (DL 1.12). Bekende klanken uit de 150 psalmen, waar de kinderen van God worstelen met de weg die God met hen gaat en met het land en volk gaat. Het is altijd de vraag; wie zijn de armen van Geest? Zij die in Christus zijn, zij die gerechtvaardigd zijn door het geloof. “Ik zal u doen over houden een arm en ellendig volk en die zullen op de Naam des Heeren betrouwen” (Zefanja 3:12). Nieuw Testamentische gezegd; die alles schade en drek hebben leren achten om de uitnemendheid van Christus (Filippenzen 3:8). Zij die nergens anders hun hoop en verwachting meer op kunnen stellen dan op Christus alleen. Zalig zijn de armen van Geest.

Als afsluiting: zijn de beloften in de Bijbel dan alleen voor de kinderen van God? Nee, zeker niet. Staan er in de Bijbel beloften voor zondaren? Zij die overal buiten staan en zich nergens bij kunnen rekenen? Geen kenmerken bezitten en vruchteloos zijn? Of is voor hen alleen de donder van de Sinai en het vuur van wet? (Rom. 3:10). Laten we luisteren wat Jezus zegt tegen het volk in Johannes 6:51: “Ik ben het levende Brood Dat uit den hemel nedergedaald is, zie iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven.” Zondaren worden immers uit genade zalig (Rom. 4:16). Gerechtvaardigd door het geloof alleen zonder de werken der wet (Rom 3:28).

Van harte Gods zegen.

Uw ds. A. Simons, Montfoort

Lees meer artikelen over:

belofte(n)Jesaja