Gecremeerd worden

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Waarom mag je niet gecremeerd worden en waar staat dat in de bijbel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Begraven of cremeren?

Lijkverbranding is in Gods Woord verbonden aan de gedachte van vloek en straf. Kijk maar eens naar de geschiedenis van Achan (Jozua 7) en lees eens teksten als Leviticus 20:14 en 21:9. Bekend is ook hoe de lijken van Saul en zijn zonen verbrand werden door de mannen van Jabes. Waarschijnlijk verkeerden zij reeds in vergevorderde staat van ontbinding. De beenderen werden vervolgens begraven. Ezechiel 39:15 zegt ons dat het een heilige plicht is een gevonden, onbegraven lijk te begraven, of er een merkteken bij te zetten, dat het begraven zal worden.

De Jood begraaft; de heiden verbrandt. Het is immers de wil van God, dat wij tot stof (niet tot as!) zullen wederkeren. Iemand schrijft hierover: De christelijke gedachte eist het begraven, om uiting te geven aan de idee, dat de scheiding van ziel en lichaam straf is op de zonde. Die scheiding is onnatuurlijk, is een oordeel Gods. En nu geven we in het graf het lichaam over aan een van God Zelf gestelde macht, namelijk die der ontbinding (Joh. Francken).

Tenslotte: Jezus Zelf wordt begraven. Hij Die zegt: Gij dan volgt gij Mij. Hij, Die door het graf is doorgegaan. Hij, de opgestane Levensvorst, Die het graf voor Zijn volk heeft geheiligd. Daarom begraven wij en worden wij begraven, in gehoorzaamheid aan het Woord.

Kand. G. A. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

cremerendood