Sinterklaas met schoonfamilie

Kand. G.A. van Ginkel / 3 reacties

Vraag

De Sinterklaastijd komt er weer aan. Wij vieren dat atijd met mijn schoonfamilie. Nu is het zo dat mijn schoonzus en zwager kun kinderen laten geloven in Sinterklaas en dat er allerlei smoesjes worden verzonnen om alles maar geloofwaardig te maken voor de kinderen. Dit staat mij erg tegen! Ik vertel tegen mijn kinderen dat het een verzonnen verhaal is en dat ze van papa en mama een cadeautje krijgen. Ik vind het prima om te doen alsof het van de Sint komt, maar het gaat tegen mijn principes in om te liegen tegen mijn kinderen. Zeker om zo'n verzonnen verhaal als Sinterklaas. Het gaat mij om gezelligheid, samenzijn en een aardigheidje voor elkaar kopen. Mijn schoonzus vindt dat ik hiermee het feest verpest en ze is bang dat haar kinderen dan niet meer in Sinterklaas geloven. Mijn schoonouders staan er ongeveer hetzelfde in als mijn schoonzus. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik vind het heel gezellig om met de hele familie dit te vieren, maar niet als er strijd om is...

Antwoord

Sint en Piet worden meer en meer een discutabel stel... Uw opvatting over het Sinterklaasfeest als gezelligheidsfeest deel ik van harte. De kritische kanttekeningen bij het “geloof in Sint” evenzeer. Maar die herkenning mijnerzijds helpt u niet verder in uw relatie met uw schoonfamilie.

Er is wel een aardige regel: wees altijd open, duidelijk en eerlijk als om uw mening wordt gevraagd. Wordt er niet naar gevraagd, dan kunt u uw opvattingen vooralsnog voor uzelf houden, tenzij uw geweten het niet toelaat. Soms moet er gesproken worden! Als de Naam en eer van God in het geding zijn! Overigens is in de familie inmiddels ruimschoots bekend hoe u over Sint denkt. U hoeft dan ook niet nogmaals of zelfs eindeloos uw bezwaren te herhalen. Dan wordt u zelf de zwarte Piet...

Als u het (principieel) kunt opbrengen, speel het spel dan maar mee, maar zonder uzelf ontrouw te worden. U hoeft beslist geen dingen te zeggen of te doen, waar u niet achter kunt staan.

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

Sinterklaas
3 reacties
Marretje1973
Ik geef je groot gelijk. Je hoeft je kinderen niet "voor te liegen".
Zelf heb ik er altijd moeite mee gehad om je kind eerst wijs te maken dat sinterklaas echt bestaat en vervolgens moet je ze gaan vertellen dat je ze in de maling hebt genomen. Hoe geloofwaardig maak je je dan als ouders?
Ik heb me wel eens afgevraagd: doen ouders net zo hard hun best om hun kinderen in God te laten geloven als dat ze dat willen wat betreft sinterklaas?
Autumn
Wat zou G.A van Ginkel bedoelen met dat als er niet naar je mening wordt gevraagd, het je voor je moet houden? Ik begrijp uit de vraag dat de vragensteller al moeite en strijd met haar schoonfamilie heeft om het Sinterklaasfeest. Waarom dan nog maar 'meespelen'? Dat begrijp ik niet zo goed...

Ik herken het overigens wel echt en ik zou ook wel wat goede tips kunnen gebruiken hoe om te gaan met Sinterklaas en familieleden die dat hele feest wel serieus nemen.
CrA
Beste vraagsteller, houd een gezellige avond op Hervormingsdag.