Expres somber zijn

Jan Tollenaar / 4 reacties

Vraag

Jezelf expres in sombere stemmingen brengen en je daar prettig in te voelen is dat een psychische ziekte?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Nee, dat is niet direct een psychische ziekte. We spreken vaak van aangeleerd gedrag om met ziekte en of emotioneel geladen momenten om te kunnen gaan. Ook wel coping genoemd. Er is veel geschreven over coping (en verschillende stylen van coping), wellicht werkt het verhelderend wanneer je dit naleest.

Ik zou graag horen in wat voor een soort context deze vraag is gesteld.

Jan Tollenaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Renswoude
  • Status:
    Inactief
4 reacties
mortlach
Hele kunststijlen zijn op dit idee gebaseerd, zowel literaire als muzikaal als beeldende kunst, te weten de Gotiek. Het lijkt me dat je het dus niet bepaald een ziekte kunt noemen.
Johnvb
Voor mij zou het niet zozeer een vraag zijn of het een psychische ziekte is of niet. Voor mij geld meer de norm van Gods Woord:

"Al wat waarachtig (waar) is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, zo er enige lof is, bedenk dat!" Filippenzen 4 vers 8.

Wordt vernieuwd in uw denken, is nog zo'n tekst!
We moeten bedenken wat boven is, niet wat op de aarde is.

Leef naar Gods Woord, geloof in de Heere Jezus Christus, dan heb je geen redenen om somber te zijn en je dan fijn daarin te voelen, maar dan mag je je verheugen in de God van je heil en "lacht" een heerlijke toekomst je tegemoet!
Lecram
Het is dan wellicht geen ziekte, maar wel iets dat tegen de Geest van God in gaat. De vraag is dan of je dat bewust wil doen. De bijbel is duidelijk over wat de vrucht van de Geest is, Galaten 5:
De vrucht van de Geest
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.

Dat is het tegenovergestelde van somberheid. Als je vanwege een psychische ziekte somber bent, is het een ander verhaal, maar ook dan kan je bij God terecht.
Als je echter bewust jezelf in een sombere stemming brengt omdat je dat prettig vindt, dan mag je zelf de conclusie trekken op basis van wat de bijbel hierover zegt.
Samanthi
Kan het zijn dat de vragensteller het eng vindt om zich niet somber te voelen?
Dat kan na een hele lange periode van somberheid, dan is je niet somber voelen eng. Dan moet je wennen aan dat nieuwe gevoel van niet somber zijn en breng je jezelf in een stemming van somberheid omdat het vertrouwd voelt.
Dit zou kunnen het kan natuurlijk iets heel anders zijn.