Bidden om verkering

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 19 jaar. Ik vroeg God om verkering en ik mocht verkering krijgen. Ik heb God gedankt. Ik was erg gelukkig, maar na een poos begon ze erover: “God? God heb ik een hekel aan”. Dat kwam omdat haar opa en oma overleden waren. Haar ouders? Dat waren hufters, enz. Ik vond het moeilijk en heb veel gebeden. Toch veranderde er niets. Ik ging er zelf bijna aan onderdoor. Ik kon het aan de ene kant niet uitmaken omdat ik dacht dat ik haar van God had ontvangen.

Maar het ging zo ook niet verder. Tenslotte heb ik het uitgemaakt. Toen dreigde ze met zelfmoord en gaf mij van alles de schuld. Ik wist het niet meer en nu nog niet. Het is ruim een half jaar uit en elke dag vraag ik in het gebed of ik misschien weer verkering zou mogen krijgen. Maar tot nu toe zonder antwoord. Ik weet het niet meer? Wat moet ik nu?

Antwoord

Goed dat je de Heere om verkering vroeg en Hem ervoor dankte. Het Woord zegt immers: Ken Hem in al je wegen! Je kunt een vriendschap van God ontvangen, voor een tijd. Zelf had ik ook eens verkering met een meisje dat ik naar mijn 'stellige' overtuiging van God ontving. Toch strandde onze vriendschap betrekkelijk snel. En het was goed. We ontvingen elkaar voor een tijd.

De manier waarop je vriendin zich uitliet over God, haar ouders, enz., is niet erg verheffend; om niet te zeggen erg. Je hebt het uitgemaakt. En niet zomaar. Je hebt het zo lang volgehouden dat ze voor zo'n doorzetter het beproefde middel van chantage wel dacht te kunnen gebruiken. Je bent er niet voor gezwicht. De Heere zij dank!

Maar nu? Alsnog aanpappen met haar, is niet van toepassing. Graag een ander. Uit de hand van God. En laat het dan de ware mogen zijn. Want een nieuwe teleurstelling, daar moet je niet aan denken.

Leg je verlangen voor de Heere neer. Houd aan in het gebed. God is een antwoordend God. Op Zijn tijd en wijze, door storm en stilte heen en er middenin.Zou Hij je niet boven alles willen leren, dat Zijn vriendschap het allerbelangrijkste is? God is aan jou en mij niets verplicht, maar nooit zal Hij de ware verwachting beschamen, van hem die Hem(!) zoekt. Hij zal je paden recht maken!

Kand. G. A. van Ginkel

Tags in dit artikel:

verkering