Hertrouwen na scheiding van ongelovige vrouw

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Ik weet dat er al veel vragen zijn gesteld over dit onderwerp, maar deze situatie is wellicht wat anders. Mijn vriend en ik willen graag trouwen, hij is echter gescheiden. Zijn vrouw heeft hem destijds verlaten en stelde hem voor de keus: of het geloof vaarwel zeggen of zij zou niet meer terugkomen. Hij heeft voor het geloof gekozen. Het is echter zo gespeeld dat hij uiteindelijk wel zelf de scheiding heeft aangevraagd. Na een hele tijd (zo'n twee jaar) is hier schuldbelijdenis over gedaan. Zij had al kort na de scheiding een ander en woont daar ook mee samen. Is er voor ons een mogelijkheid om in de kerk te trouwen en hanteren alle kerken binnen de Ger. Gem. hierin hetzelfde beleid?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Uw vriend heeft schuldbelijdenis gedaan voor het aanvragen van de echtscheiding. Bovendien woont zijn ex-vrouw nu samen met een andere man. Dan is er m.i. geen belemmering om een kerkelijke huwelijksbevestiging aan te vragen. Alle gemeenten behoren te handelen naar deze regel, die door de Generale Synode is aanvaard.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

hertrouwen