Vroeger gestolen

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Ik heb vroeger als meisje van 9-10 gestolen bij de supermarkt samen met een vriendinnetje. We zijn nooit ‘gepakt’, maar ik heb best wel schuldgevoelens. Ik spreek dat meisje nooit meer. Moet ik er met iemand over praten? Ik schaam me er ook erg voor.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb je vraag gelezen. Het is misschien al jaren geleden dat je iets uit een supermarkt hebt meegenomen en je hebt er nog  steeds last van. Dat zijn de zonden van onze jeugd. De dichter zingt het in Ps. 25: “Sla de zonden nimmer ga, die mijn jonkheid heeft bedreven”. Je mag je zonden allereerst aan de Heere belijden. Dat deed de dichter van Ps. 25 ook en wellicht heb je dat al gedaan. De Heere is een gaarne vergevend God.

Met het meisje, met wie je het gedaan hebt, heb je geen contact meer, dus kan het niet met haar bespreken. Je zou nog naar die supermarkt kunnen gaan, als deze nog bestaat, om je zonde te belijden. De directie zal je excuus waarderen. Bestaat de supermarkt niet meer, dan valt het niet meer te belijden. En als je het aan de Heere beleden hebt, dan is het vergeven, “want wie zijn zonden belijdt en laat, zal barmhartigheid geschieden”. Dan mag je het van je afleggen. Zo groot is Gods vergeving, dat Hij onze zonden uit het verleden en in het heden, maar ook van de toekomst vergeeft. En als de Heere vergeeft, komt Hij er nooit meer op terug.

Ds. B. de Romph

Tags in dit artikel:

diefstal