Met de nek aangekeken

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Waarom word je als hervormde door refo's met de nek aangekeken? En vooral op zondag?

Antwoord

Wij weten het niet. Misschien omdat omgekeerd evenredig neergekeken wordt op de veelal donkere kleding en hoedjes? Het zal bovendien per plaats verschillen, aangezien de meeste hervormden (zowel binnen de HHK als PKN) ook refo zijn. Misschien dat je je vraag wat specifieker kunt duiden. In welke plaats gebeurt dit en op welke wijze? Want aangezien er in een nek geen oogjes zitten, zal dat “met de nek aankijken” een andere uitingsvorm hebben. Je zou het ze natuurlijk ook zelf kunnen vragen. Dan heb je direct een antwoord.

15 reacties
Mona
Buiten of binnen de kerk: het maakt niet uit. Als je een andere mening hebt, er anders eruit ziet, niet dezelfde woorden gebruikt: er zal al snel naar je gekeken worden.

Omdat dit van nature bij ons allemaal in het hart zit (dus ook bij jou en mij!)
is er maar 1 weg te gaan:
Bidden om meer en meer aan Jezus gelijkvormig te mogen worden.
Lecram
Dat zegt meer over de met-de-nek-aankijkert dan over degenen die aangekeken worden. Heb vooral medelijden met zulke bekrompen mensen en doe zelf anders.
CrA
Beste vraagsteller, het beste is inderdaad om het zelf te vragen. Maar misschien heb je zelf wel een vermoeden. Als je echt bekeerd bent, zeggen ze, dan zou je niet in de Hervormde kerk kunnen blijven. Een kerk waar er zowat alles bij door kan. Je bent een gojim. En met heidenen moet je op geen enkele wijze gemeenschap hebben. Dat deden de Joden in het OT ook niet. Jezus, Hij kreeg het verwijt dat Hij bij een zondige man(heiden) naar binnen was gegaan. Gelukkig wel dat Hij dit deed, dan kunnen wij, heidenen, nog bekeerd worden.
alptom
@CrA.

Ik denk dat deze gedachte niet echt christelijk is. Jezus zat moet 'hoeren en tollenaren' aan tafel. Niet dat ik mensen van de Hervormde kerk dit zijn. Ik denk dat men die van de meer gereformeerde kerken juist aan mensen van de Hervormde kerk een voorbeeld kunnen nemen. Hier word het woord van God zuiver, ruim en eerlijk verkondigd. Het nodigt mensen uit tot het heil! Ik denk dat de gereformeerde kant dit niet goed kan verkroppen en blijven vast hangen in hun eigen goed doen, en zich daarmee beter voelen dan een 'lichte hervormde'. Laat ieder liever zelf nagaan of je deel uit maak van de liefde van God. Dan kom je er wel achter dat je zelf niet volmaakt ben en laat je het wel om neer buigend of de nek om te draaien naar je medemens.
VrouwkeZondernaam
Misschien zijn die refo's (nog) niet gereformeerd, hervormd, vernieuwd of hoe je het ook noemen wil. Zou bidden om Gods Geest niet het beste zijn wat je kan doen?
pascal
beste lezers.

over met de nek aan gekeken te worden door refo,s, wil ik mijn verhaal vertellen.
dan zult u zien dat het bij de refo kerken zelf ook geen koek en ei is!

ik hoop dat anderen mijn verhaal zullen lezen en erover zullen nadenken.

ik blijf anoniem, omdat het mijn familie zou kunnen schaden.

hier mijn verhaal.

op 15 jarige leeftijd ben ik verkracht door een jongeman die bij mij in de kerk zat. (ger gem) (organist)

dit heeft mij destijds en nog steeds volledig kapot gemaakt, en ik heb daar een posttraumatisch stress syndroom aan overgehouden.

doordat de verkrachting had plaatsgevonden en ook notabene nog eens door iemand (kerkorganist)van de ger gem) wilde ik niets meer met het geloof te maken hebben, en stortte ik mij volledig op paranormale zaken.

mijn familie ging op een gegeven moment iets aan mij merken, omdat mijn gedrag volledig was veranderd na het misbruik, en ik kon het niet langer verborgen houden ondanks mijn schaamte, en heb dit verteld.
ik ben beland bij een psychiatrie, en kreeg daar hulp.
mijn ouders hebben aan de bel getrokken bij de kerkenraad en de dominee en verteld wat er was gebeurd. (mijn vader bekleed ook een functie binnen de kerk)

de dominee kwam op een gegeven moment bij mij langs om met mij te praten.
dit gesprek heb ik als verschrikkelijk ervaren.

samengevat: de dominee gaf aan met de verkrachter te hebben gesproken, en dat zijn conclusie was dat hij dat nooit zou hebben gedaan, omdat het van god niet mag.

de dominee zei dat hij mij niet geloofde, en omdat ik bezig was met het paranormale, en niet meer zo bezig was met geloof, en de verkrachter wel, geloofde hij hem en niet mij.

ik smeekte bijna of hij wilde regelen dat mijn verkrachter niet meer in de kerk mocht komen, want elke zondag werd ik met hem geconfronteerd in de kerk.
de dominee gaf aan dat deze persoon gewoon welkom was in de kerk.
toen zei ik dat ik dan niet meer naar de kerk zou komen, en dat ik het hele verhaal in de pers zou gooien.
de dominee gaf aan dat als ik dat zou doen, de kerk ervoor zou zorgen dat mijn vader ontslag zou krijgen (hij bekleedde een kerkelijke functie)
ik stond met mijn rug tegen de muur.
mijn vader heeft mij gevraagd hem niet te laten vallen(en dat doe je ook niet als kind)

ondertussen kreeg ik emdr therapie. een therapie die zeer heftig is.
de dominee kwam weer op gesprek, en gaf aan dat hij wilde dat ik direct aangifte deed, en hij zei letterlijk: dan zal blijken dat je liegt, en dan is deze zaak afgedaan.

uiteraard helemaal van slag ben ik met dit verhaal naar mijn psycholoog gegaan, en deze gaf aan dat het doen van aangifte op dat moment voor mij geestelijk te veel zou worden. dit heeft zij ook aangegeven bij mijn ouders.
de dominee kwam weer voor een gesprek, en ik heb de conclusie van de psycholoog tegen hem verteld. hij gaf meteen aan dat wanneer ik het niet meteen zou doen, mijn vader alsnog ontslagen zou worden.

ik heb dus kort daarna aangifte gedaan, en de zeden rechercheurs waren hele fijne mensen, en hebben echt hun best gedaan!
de verkrachter is na een tijd aangehouden voor verhoor, en er volgde een rechtzaak waar ik bij moest zijn.

toen ik hem zag in de hal van de rechtbank(ik was er met 2 familieleden ter ondersteuning) ben ik in elkaar gezakt van de angst en spanning.

de rechtzitting was ontzettend heftig en traumatisch voor mij.
de uitspraak was vrijlating wegens gebrek aan bewijs.

ik was teneergeslagen.

de rechercheurs heb ik later ook nog gesproken en zei gaven aan dat ze mij voor 100 procent geloofden. psycholoog ook trouwens, want je krijgt niet zomaar therapie en medicijnen.

de dominee kwam weer langs, en gaf aan: de rechtspraak is nu geweest en er word dus met geen woord meer over gerept, en als ik dat wel zou doen , zou mijn vaders positie weer in gevaar zijn.
ook moest mijn vader namens mij zijn excuses aanbieden aan mijn verkrachter.

dit alles heeft mij psychisch kapot gemaakt. en wat nog het ergste is: ik en een paar anderen zijn er van op de hoogte dat de verkrachter een jaar later weer een andere jongen heeft verkracht binnen de kerk, en ook dat moest de doofpot in.

deze verkrachter (brabander) is hedendaags nog steeds binnen de refo kringen een zeer bekend organist , en geeft regelmatig concerten en speelt de ene psalm na de andere, en hij word door iedereen de hemel in geprezen. dit is zo frustrerend! niemand weet wat dit voor persoon eigenlijk is!!

mijn vraag is: hoe is dit mogelijk dat dit allemaal zo is gegaan?!! een kerk die de handen boven het hoofd houd van een verkrachter, en het slachtoffer onder druk zet?!!! dat is bijbels toch niet te verantwoorden?!!!

ik hoop van harte dat dit ooit nog eens helemaal in de openbaarheid komt.

als mijn vader overleden is( wat hopelijk nog heel lang duurt) gooi ik het hele verhaal in de pers.

deze gebeurtenissen in mijn leven hebben het resultaat gehad dat ik niet meer geloof, me heb laten uitschrijven bij de kerk, en nog steeds psychiatrische hulp nodig heb( tot crisishulpverlening aan toe)

ik hoop van ganser harte dat er een keer gerechtigheid komt!

dank voor het lezen van mijn verhaal.
Vissermar31077
Pascal, wat een vreselijk verhaal. Jammer dat dit je geloof heeft afgebroken. God gaat nl zeker niet accoord met dit gedrag van kerkmensen. Laat het je alsjeblieft niet weghouden bij Zijn liefde. Die heb je nu zo ontzettend nodig. Mensen doen vreselijke dingen omdat we haters van God en onze naaste geworden zijn. Ik zal voor je bidden
AHHK76
Pascal,
Ik vind het heel erg wat je hebt meegemaakt. God is anders dan de organist en de dominee. Dat weet ik heel zeker. Deze dingen mogen niet met "de mantel der liefde" toegedekt worden. Want God gruwt hier ook van. Ik hoop dat je Hem zult vinden. Hij is rechtvaardig en genadig. Hij wil jou Zijn volmaakte liefde schenken.
Vraagsteller,
Ik word veroordeeld door mensen binnen mijn Hervormde (PKN) kerk. Ze vinden dat ik verkeerd bezig ben.... omdat ik gescheiden ben. Voor de scheiding had ik een wettige reden, maar zij denken daar anders over. Het heeft mij heel erg geraakt, dat deze mensen met wie ik Avondmaal vier(de) mij zo behandelen.
Ik heb geprobeerd met ze in gesprek te gaan, maar het had geen zin. Nu ga ik steeds meer zien dat het meer over die mensen zegt, dan over mij. En nu moet ik dus (opnieuw) leren los te laten wat de mensen van mij vinden en denken. Want ik hoef uiteindelijk alleen aan God verantwoording af te leggen van mijn daden.
Groetjes van Heleen
Jeremiah
@Pascal,

Wow, wat een verhaal. Wat een ellendeling, en wat ben je op een vreselijke manier behandelt. Sterkte!
Jello
@pascal,

Wat een verschrikkelijk verhaal...!

We bidden voor jou, voor je vader (en verdere familie) en ook voor deze dwalende dominee.

Eli was ambtsdrager en hij vergiste zich betreffende Hanna...

Eli was vader en nam zijn verantwoordelijkheid niet....

Jozef was oprecht, maar moest al jong onrecht op onrecht ervaren...

Ik hoop dat je op die God mag blijven vertrouwen, als je mag zien op het einde van Jozef!

God haat het onrecht. Hij is de Rechtvaardige Rechter en zál recht doen op Zijn tijd! Vertrouw je in al je ellende aan Hem toe. En geef alles in de hand van Hem, Die rechtvaardiglijk oordeelt.

Sterkte!
Jayjay5678
Wat een liefdeloze vraag en reacties weer! Misschien eens het gesprek met deze refo's aanknopen ipv ze openlijk te schande te zetten? Als er vragen worden gesteld waarbij een bepaalde stroming neergehaald kan worden, zijn sommigen er als de kippen bij.
Ik had toch wel wat meer verwacht van een site als deze, nota bene REFOweb.
lia78
Ik zie juist ook vaak het omgekeerde. In mijn omgeving en zelfs in onze familie kijken verschillende hervormden de refo's met 'de nek aan'.Ik wist trouwens niet dat hervormden geen refo waren... Zelf heb ik totaal geen moeite met hervormde mensen. Ben zelfs getrouwd met een man uit de hervormde kerk. Denk dan ook dat het over en weer zal gebeuren.
Chuibers
Verschrikkelijk wat je is overkomen. Ik begrijp 1 ding niet.
Geloofd je vader je wel?
Het lijkt mij toch dat je gelijk halen voor je kind belangrijker is dan je functie.

Sterkt in deze situatie
Sammie2016
Pascal wat verschrikkelijk erg voor je dat jouw jeugd zo gruwelijk is afgepakt en dat je hele even nu je zo jong bent al helemaal op z'n kop staat.
Mag de Almachtige God je in zijn armen sluiten en je troosten en sterken.
Heb vertrouwen dat de wraak er zal komen en laat die waar het hoort bij God die wraak zal nemen op alle goddeloosheid en de goddelozen, binnen en buiten de kerk.
Put kracht uit de Woorden van onze hemelse Vader in Romeinen 12:19 .....
Wreekt UZELF niet, geliefden, maar geeft plaats aan de gramschap; want er staat geschreven: „Aan mij is de wraak; ik wil vergelden, zegt Jahweh.”

De mensen die jou dit hebben aangedaan hebben zich tot instrumenten van de Duivel gemaakt en jij weet waar de Duivel en zijn (aardse) handlangers terecht komen he "in het meer van vuur of de 2de dood", zij zullen volledig en voor eeuwig worden vernietigd.

Pascal wees er van verzekerd dat je heel kostbaar bent in Gods ogen.
Gods zoon Jezus is ook voor jou gestorven zodat je eeuwig kan leven in het Paradijs.
Werp je zorgen op de Almachtige en Hij zal voor je zorgen (lees het maar in 1 Petrus 5:7).

Aanmoediging voor jou:
Jes.25:8 ... Hij zal werkelijk de dood voor eeuwig verzwelgen, en de Soevereine Heer Jahweh zal stellig de tranen van alle aangezichten wissen.

Ps 126:6 ... Wie zonder mankeren heengaat, al is het wenend, ... Zal zonder mankeren met vreugdegeroep terugkomen.

Vind troost en vreugd bij jouw hemelse Vader.
ahamelink
Dag Pascal met ontroering je levens verhaal gelezen en wat grootmoedig van je dit te kunnen vertellen .je bent voor je leven lang beschadigd .en nu kan ik allerlei teksten noemen en citeren maar k vrees dat je daar niet mee bent geholpen jongen .o als je dit leest hee ,dan dacht ik altijd dat ik zelf al het een en ander had meegemaakt maar dit en weet je dit kwaad want dat is het is niet te stoppen je hoort er heel veel over op de media enz .Maar om nu misverstanden te voorkomen moet gezegd worden en begrijp me goed ik ben zelf helemaal geen lid meer van een stenen kerk .Maar ben gedoopt in de herv kerk en ik twijfel er niet aan of jiij bent ook gedoopt en weet je nu jongen dat teken op je voorhoofd hee dat blijft nat tot jou laatste snik jongen en je hebt al wat snikken weg maar GOD die blijft getrouw HIJ gaat met je mee al moet je en dat is heel begrijpelijk niks meer van een stenen kerk hebben Maar jo als GOD je laat zien hee dat al laten mensen je vallen .Ja wat meer u is ze schrijven je af afgekeurd maar o wonder jo en k hoop en bid dat HIJ je het laat zien en beleven HIJ keurt geen mensen af En echt geloof me in kerken van welke richting ook ze hebben allemaal fouten en daarin zijn ook van die dominees die jij hebt meegemaakt niet alleen in dat kerk genootschap wat jiij aan haalde elke kerk mn lieve vriend ligt buiten het paradijs Dus daar mag je helaas niet alles van verwachten .een ding is vast en zeker GOD heeft nu juist zulke mensen als jij geworden bent door deze vreselijke zaken uitverkoren waarom kan en mag ik dat zeggen omdat HIJ het heeft gezegd jongen het verachte het verstotene hetgeen niks maar dan ook niks meer is afgeschreven door een sanedrin van welke kerk ook die wil HIJ ZIJN gadeloze liefde bewijzen juist die ware liefde en jo wie weet als GOD je laat zien die onvoorwaardelijke liefde wie weet ga je nog bidden voor die arme organist want dit is zeker als hij zich niet bekeerd en met die praktijken doorgaat dan zal HIJ voor de rechterstoel van CHRISTUS doodgeslagen worden maar jongen k wens je alle sterkte want kwaad aangedaan door mensen en jo wat kunen ze elkaar wel niet aandoen en dan die in de NAAM van GOD jou de wacht nog durven aanzeggen k heb er ook eigenlijk geen woorden voor met een hg van een afgekeurde kerkganger