Cameraatje bij douche geplaatst

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

Een bekende van mijn beste vriendin is zonder toestemming haar huis in gegaan en heeft in de badkamer in het afzuigsysteem een cameraatje geplaatst. Mijn vriendin zag dat op het moment toen zij onder de douche stond.  Hij was gevraagd om de cilinders van alle deuren te vervangen, dit heeft hij gedaan op het moment dat mijn vriendin op vakantie was, alsook het cameraatje geplaatst. Nu is het zo dat deze man kerkraadslid is in een kerkelijke gemeente. Ik vind dat hij zijn functie als kerkraadslid niet meer zou mogen/kunnen uitvoeren. Hoe hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een vreselijk verhaal! Als eerste zou ik je vriendin willen aanraden om na te denken over het doen van aangifte bij de politie. Wat deze man gedaan heeft is een misdrijf en mag niet ongestraft blijven. Het lijkt mij goed dat ze iemand in vertrouwen neemt en deze mogelijkheid onderzoekt. Dat deze man ook nog kerkenraadslid is, is helemaal absurd. Je hebt gelijk dat zo iemand geen ambt kan bekleden. Met zijn daden beschadigt hij niet alleen jouw vriendin, maar ook de gemeente van Christus. Hij zal hier verantwoording voor af moeten leggen en zijn straf hiervoor moeten aanvaarden.

In de meeste gemeenten is er een vertrouwenspersoon aangesteld die je voor zulke gevallen kunt benaderen. Zijn of haar naam staat vaak wel ergens in het kerkblad. Die kan je verder helpen en adviseren. Is zo iemand er niet dan kun je de predikant of een ouderling in vertrouwen nemen. Hoe dit verder praktisch in zijn werk gaat verschilt per kerkverband. Er zal een tuchtprocedure tegen deze persoon opgestart worden. Ga in ieder geval niet persoonlijk naar hem toe om hem te confronteren, dat lijkt mij in dit geval niet raadzaam. Het maakt erg uit of de persoon zijn daden erkent of niet. Ook maakt het uit of bewezen kan worden of hij het echt gedaan heeft, of niet.

Ik word altijd een beetje naar als ik dit soort zaken lees. Het is vreselijk dat zulke zaken gebeuren, zeker binnen de gemeente van Christus. Zulke zonden kunnen ook nooit met de mantel der liefde bedekt worden, zoals af en toe wel eens gebeurt. Waarop je mag hopen en waarvoor je mag bidden is dat deze man zijn foute daden inziet, deze belijdt aan jouw vriendin en de Heere, vergeving vraagt en bereid is de straf te aanvaarden. Bid vooral voor jouw vriendin, die jouw onvoorwaardelijke steun hard nodig heeft.

Ds. G. T. Terreehorst