Zwanger tijdens wederkomst

Ds. A. Kot / 2 reacties

Vraag

Als ik zwanger ben op het moment dat Christus wederkomt, wordt mijn kindje dan in de hemel geboren? Er staat in de Bijbel dat je dan veranderd wordt in een punt des tijds. Wat betekent dat dan voor mijn kindje?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik je vraag heel moeilijk vind. Bovendien gaat het over een tere zaak. Ik wil er in alle voorzichtigheid een paar opmerkingen over maken.

1. We moeten in het algemeen erg oppassen met als-dan-vragen. We mogen geloven dat God al Zijn uitverkorenen aan Christus heeft gegeven en dat Hij er ook voor zal zorgen dat ze allen zalig zullen worden.

2. De tekst die je aanhaalt over een punt des tijds staat in 1 Kor. 15:52. In dit hoofdstuk gaat het over de opstanding uit de doden en over het moment als de laatste bazuin zal klinken bij de wederkomst van Christus. In het bijzonder spreekt hij hier over Gods kinderen. Dan zullen de doden opgewekt worden maar er zullen er ook zijn die dan nog leven. Zij zullen uiteraard niet opgewekt worden want zij waren nog niet ontslapen. Wat zal er met hen gebeuren? Zij zullen veranderd worden (vers 51 en 52). Hoe moeten wij ons die verandering indenken? Zoals de volgende verzen 53 en 54 het zeggen. Het sterfelijke doet onsterfelijkheid aan en het verderfelijke doet onverderfelijkheid aan.

3. Dan nog iets. Er sterven ook kleine kinderen en op het moment dat Christus wederkomt zullen er ook kleine kinderen zijn. Hoe moeten wij ons het vervolg voorstellen. Zullen kinderen in de hemel ook kinderen zijn. Blijven baby’s die gestorven zijn dan baby’s? Of zouden peuters die dan nog leven in de hemel peuters blijven? Er zijn verschillende godgeleerden die menen dat in de opstanding uit de doden en de verandering (zie punt 2) God onze kleinen ook tot een zekere volwassenheid zal brengen. Zodat ook zij met mond en hart en verstand de Heere zullen loven en prijzen.

4. Meer kan en durf ik er niet over zeggen. Want wie zal dit grote geheim ten volle peilen.
Laat het je zorg maar zijn of je persoonlijk met God verzoend bent door het bloed en de Geest van Christus. En heb dan maar grote verwachtingen van de Heere Die Zijn verbond houdt en ook voor onze kleinen in welke hoedanigheid dan ook zal zorgen.

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

wederkomst
2 reacties
MUS
Interessante casus, maar mooie vraag!
God heeft er zeker weten een oplossing voor, ook al weten wij die nog niet precies.
In het vrederijk van de Messias zal 'een zuigeling zal zich vermaken bij het hol van een adder,
en in het nest van een gifslang zal een peuter zijn hand steken. (Jesaja 11:8). Dan zal dus niet iedereen volwassen zijn, maar hoe dat zit in de hemel... verrassing!
Daniel
Beste vraagstelster.

Als ik vroeger een moeilijke vraag stelde zei mijn moeder: 'een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden'. En ze had gelijk!
Die gek (ik dus) had ook wel gelijk, ds Kot ook.
In één zin kan ik me helemaal vinden:
1. We moeten in het algemeen erg oppassen met als-dan-vragen. We mogen geloven dat God al Zijn uitverkorenen aan Christus heeft gegeven en dat Hij er ook voor zal zorgen dat ze allen zalig zullen worden.

En zo is het maar net.