Erfzonde alleen over via de vader

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Gaat de erfzonde alleen maar over via de vader? Was Jozef daarom niet de vader en Maria wél de moeder van Jezus?

Antwoord

De Jehovah's  getuigen hebben reeds lange jaren geleden van deze vraag een heel ingewikkeld punt gemaakt. Daar zijn die lieden overigens wel vaker erg handig in. Op een voor ons vreemde manier, maar voor hen zeer normale wijze, hebben ze de kwestie van de erfzonde enigermate biologisch ontleed. Kijk, zeiden ze, de erfzonde is van ouder op kinderen overgegaan bij alle mensen sinds Adam en Eva. Er is echter één uitzondering: de Heere Jezus. Hoe was het nu echter mogelijk, dat de erfzonde Christus onaangeroerd liet?

Wel -zeggen deze Jehovah's Getuigen- dat zat vast op de vader. Omdat Christus niet de Zoon van Jozef was, bleef hij gevrijwaard van de erfschuld en erfsmet. De vader plant de zonde voort. We hoeven er echt niet van op kijken als binnenkort gepubliceerd wordt door deze Jehovah's Getuigen, dat ze vastgesteld hebben in welk gen de zonde verankerd zit. Overigens een rare gedachte, dat wij mensen vervolgens door gen-manipulatie van de erfzonde bevrijd zouden kunnen worden!

Nu een juister antwoord: de erfzonde wordt voortgeplant door zowel de vader als de moeder! Als ik dat echter zo stel, krijg ik uiteraard deze volgende vraag voorgelegd: en hoe kon Christus dan vrij blijven van zonde? Antwoord: dat zat niet op Zijn aardse ‘vader’ of moeder vast, maar op de Heilige Geest!! De Geest Gods heeft Christus naar Zijn mensheid beschermd tegen de erfzonde.

Ik hoop zo de zaak wat duidelijk en begrijpelijk gemaakt te hebben

Met een hartelijke groet, ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

erfzondeJehovah's Getuigen