Vanwege PMS-klachten de pil slikken

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

In verband met PMS-klachten heeft de gynaecoloog geadviseert om de pil door te slikken totdat er een doorbraakbloeding komt. Is dat verstandig/gezond? Ik ben nu aan mijn derde strip begonnen, achter elkaar. Ik heb een hekel aan de pil, maar omdat het op medische en psychische gronden noodzakelijk is doe ik het maar. Maar om nou zoveel maanden de pil door te slikken. Puur onnatuurlijk lijkt me.

Antwoord

Uw vraag is helder en ook het ambivalente gevoel is duidelijk herkenbaar. Als ik het gestelde goed lees was er een PMS-probleem met de pil, was dat niet zo, dan hoeft u de pil niet door te slikken, maar kunt u maandelijks een stopweek inlassen. Is er ondanks regulier gebruik van de pil nog een PMS-probleem dan is het mogelijk te kiezen voor een anders samengestelde pil of ander anticonceptivum (prikpil/mirena). Daarnaast is er, als deze pil verder goed bevalt, de mogelijkheid het aantal menstruaties te minimaliseren en dat is het advies dat u is gegeven. Hetzelfde wordt regelmatig gedaan bij niet behandelbare menstruele migraine. De meeste vrouwen komen dan op 3-4 menstruaties per jaar, dus nog maar 3-4 keer last. Dat het geen natuurlijke situatie is, is duidelijk. Maar helaas is het vaak zo dat klachten optredend in een natuurlijke situatie behandeling nodig blijken te hebben. De u geadviseerde route is daar een voorbeeld van.

Drs. P. C. Hildering

1 reactie
M71
Patiënten denken altijd dat je menstueert als je een stopweek inlast, maar dat is niet zo, dat is een onttrekkingsbloeding. Misschien dat je dit dan anders kan zien? Op de poli waar ik werk zegt de gynaecoloog altijd: vrouwen willen zo graag ongesteld zijn, daarom is de stopweek ingelast, om dit na te bootsen.......zal wat kort door de bocht zijn, maar als je er op deze manier tegenaan kijkt dan slik je misschien makkelijker de pil door!?