Vast vertrouwen op Jezus krijgen

ir. Raymond H. Warnaar / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongvolwassen man die heel erg met het geloof bezig is, maar ik heb zoveel vragen. De Heere Jezus heb ik van harte lief. Er zijn momenten in mijn leven dat ik wel kan dansen van vreugde om die heerlijke Heiland, om die Zaligmaker. Alleen de andere dag voel ik zoveel opstand in mijn hart tegen God, zoveel boosheid en zoveel onbegrip en vraag ik me af: ben ik wel wedergeboren? Ben ik wel echt een kind van God.

Soms wil ik alles aan de kant gooien en wil ik het geloof vaarwel zeggen, maar dat kan gewoon niet. Het lijkt wel of God mij dan vasthoudt. Ook worstel ik nog met bepaalde seksuele zonden en vind ik het moeilijk hoe je nu als christen moet leven in deze tijd. Ik faal zo verschrikkelijk vaak en dan geef ik eigenlijk de moed op. Hoe kan je een vast vertrouwen op Jezus krijgen? En niet als je wat leest of hoort waar je niet aan kan voldoen (bijvoorbeeld een enorm groot zondebesef vooraf de bekering) dat je dan boos wordt en het niet meer weet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik kan een uitgebreid antwoord proberen te geven, maar ik doe het dit keer niet. Ik wil je slechts één tekst uit de Bijbel meegeven. Denk erover na, bid erover, mediteer erover, zing erover en breng het steeds opnieuw bij de Heere Jezus:

“Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen” (Joh. 15:5).

Zonder Hem kun jij niets doen. Dan blijf je gevoelig voor het riool van de zonden. Dan wil je het geloof vaarwel zeggen. Dan voel je opstand in je hart. Dan geef je de moed op. Dan faal je en baal je van jezelf. Vanwege je lege en vuile leven zonder God. Daarom: Blijf verbonden met de Heere Jezus! Wandel met Hem! Zoek Hem! Kleef je aan Hem vast! Hij wacht op je. Hij eet en drinkt met zondaren. Waarom? Omdat ze zonder Hem niets kunnen doen.

Nog één stapje verder. Je zult altijd zondaar blijven. Als de ene zonde overwonnen lijkt, dan komt er een andere tevoorschijn. Een zonde die je misschien op dit moment nog helemaal niet als aanwezig of als lastig ervaart. En overwin je die zonde, dan komt er weer een andere tevoorschijn.

Hopeloos? Ja, volledig hopeloos. Zonder Hem. Totdat je mag zien en ervaren dat Hij voor jouw eindeloze rij met zonden Zijn leven heeft opgeofferd. En dat Hij al die zonden aan het kruis heeft gespijkerd om er nooit meer op terug te komen. Vanuit een eindeloze diepe Liefde voor zondaren die het op aarde nooit verder dan bedelaars en zondaren zullen brengen.

Pak een pen en papier (of een digitaal device) en maak een overeenkomst (afspraak, verbond) met de Heere waarin je belijdt dat je Hem dagelijks nodig hebt, omdat je zonder Hem niets kunt doen tot Zijn eer en tot je eigen vrede en zaligheid. Beloof daarin de zonden en dwaasheden te verlaten. Lees, herinner en belijd dagelijks deze overeenkomst! Als je dit verbond verbreekt (en helaas gebeurt dit van onze kant), vernieuw het dan opnieuw. Steeds weer! Zijn genade is daar oneindig groot voor beschikbaar. En bid om Zijn kracht, Zijn Geest, Zijn liefde, meer kennis van Hem, want zonder de Heere Jezus kun je echt helemaal niets doen.

Blijf in Hem!

Hartelijke groet,
Raymond Warnaar

ir. Raymond H. Warnaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    ICF (zendingsgemeente CGK)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Directeur NET Foundation (wereldwijd voorgangers toerusten), toeruster/spreker, voormalig evangelist in Latijns-Amerika en ouderling ICF Apeldoorn.

1 reactie
mieptruus
en wat het zondigen betreft±

Leviticus 5±17
17 And if a soul sin, and commit any of these things which are forbidden to be done by the commandments of the LORD; though he wist it not, yet is he guilty, and shall bear his iniquity.

1 John 1±8
8 If we say that we have no sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us.

We zullen nooit zonder zonde zijn. Je begeert hiertoe wel.
Je hoeft niet te stoppen met zondigen om gered te worden, om gered te blijven of om te bewijzen dat je gered bent.

Faith without works is dead, is altijd nog faith. Iemand die geloofd en er verder niets mee doet, die heeft een dood geloof. Denk maar aan Lot.
Hij is gered en in de hemel. Dat kan je vinden in het NT.