Grote familie in de gemeente

drs. I. A. Kole / 8 reacties

Vraag

Ik -of eigenlijk wij- zitten met het volgende probleem. Onze familie bestaat uit dertien kinderen. Dit zou eigelijk geen punt moeten zijn, maar wij zijn bijna allemaal actief in de gemeente en dat leidt niet altijd tot opbouw van de gemeente. Doordat we zo'n grote familie zijn, willen we graag domineren. Vaak kleineren we anderen en gedragen we ons als onvolwassen mensen. Er zijn mensen in de gemeente die we erg gekwetst hebben, maar eigelijk zitten we daar niet mee als familie. Dat is toch niet normaal? Wat is er mis met ons? Kunt u tips geven voor nu en de toekomst, zodat we geen mensen meer beschadigen? We kijken uit naar uw antwoord.

Antwoord

De Heere liefhebben en andere mensen kwetsen? Dat kan niet! (1 Johannes 4:20).

Bedankt voor je vraag, want dat geeft aan dat het voor jou een probleem wordt! Het knaagt aan je! Want deze levenshouding bedroeftt de Heilige Geest! Dan kan er geen zegen verwacht worden. Dan is bidden ijdel, leeg gepraat! Woorden en daden staan haaks op elkaar.

Een eerste vereiste is dat je het probleem ter sprake brengt in het gezin; mogelijk in overleg met een zus en/of broer die je bezwaar ook delen en de onwaarachtigheid er ook ervan inzien! Draagvlak proberen te maken!

Voor dat je wat onderneemt eerst in gebed gaan, zodat je op een juiste manier te werk gaat! Probeer je steeds weer positief  op te stellen, zodat je wat je afkeurt in gedrag e.d. corigeert met een positieve oplossing. De gestadige drup moet het doen. Mogelijk in het gezin meer daden dan woorden! De persoonlijke instelling levert vragen op en dan kun je ingeven wat je dwarszit! Het gaat om een zoutend zout en een lichtend licht! (Matt.5:13-16). De weerstand is alleen te overbruggen als je je heel transparant opstelt: duidelijk zijn in je opstelling: wat je wel of niet wil doen en geef alternatieven aan.Spreek goed over de Heere en Zijn dienst!

Onder de zegen van de Heere succes toegewenst!

Drs. I. A. Kole

8 reacties
Antoinette
Ik vraag me af of die fam. Jezus kent en Jezus volgt.
Ik denk van niet anders zou het niet gebeuren.
Zoek bij alles wat je gaat ondernemen eerst het Koninkrijk van God en al het andere....
sydneylover
Ik heb misschien nog een aanvulling op het antwoord van dhr. Kole: wees ook transparant in de gemeente en neem niet overal zitting in besturen etc., ook al word je er misschien voor gevraagd. Ik vermoed dat als je het punt van jullie numerieke meerderheid open en bloot ter sprake brengt in de gemeente, dit vooral gewaardeerd zal worden.
Ik kan me voorstellen dat de dominante positie naast het numerieke aantal ook ontstaat door gelijkgestemde karakters en de veiligheid van het gezin, waar plannen en ideeën als het ware 'voorgekookt' worden. Daardoor betrek je andere gemeenteleden later en staan deze automatisch op achterstand. Tel hierbij de dominante karaktertrek op en de cirkel is rond.

Je kunt ook op andere manieren invloed aanwenden, want dominant zijn is op zichzelf helemaal geen slechte eigenschap. Dé positieve eigenschap van dominante mensen is doorgaans hun daadkracht! Als je je bewust bent van de valkuilen (bijvoorbeeld kleineren en je zin willen doordrijven ten koste van anderen) is er al veel gewonnen. Christen zijn is elkaar dienen!
pannenkoek
oké, maar wat als de gemeente niet groot is en deze familie wel bereid is om plaats te nemen in besturen e.d.? Als het een kleine(re) gemeente betref, heb je gewoon deze mensen nodig. Misschien idd het kenbaar maken in de gemeente en er open over spreken.
Catherine
Is dat nou iemand met zelfreflectie of is het een soort verwijt naar de rest van de familie ? Idd pannenkoek, er zijn kerken die een soort BV van een bepaalde familie zijn. Pa zit in de kerkenraad, moeder is voorzitster, de oudere kinderen zijn zondagsschool juf of meester, eentje organist, dat kan soms niet anders. Maar of dit nu echt goed is, ik weet het niet.
Neemt niet weg dat het raar is dat deze familie kennelijk de boel kan regeren, of zelfs terroriseren ! Dat klopt van geen kant.
sydneylover
@pannenkoek

In een kleinere gemeente is dat zeker een lastig punt, maar ook in grotere gemeenten zijn het vaak dezelfde personen/families die het meeste werk opknappen.
Ik ben zelf opgegroeid in een kleinere gemeente waar dit ook speelde en er mede hierdoor een aantal regelrechte intriges waren (als A kandidaat-ambtsdrager is, dan stem ik bewust op B, ook al is A op alle fronten beter geschikt). Dat krijgt in een grotere gemeente minder een kans, alleen al door de grotere kritische massa.
Transparant zijn is daarom heel belangrijk, als je als persoon eerlijk aangeeft waar jouw valkuilen zitten (bijvoorbeeld dominant gedrag) dan is daar een goed gesprek over mogelijk. Dan is het in ieder geval helder gecommuniceerd.
Alphonsus
Met het hele gezin naar een assessment ergens op de hei om de lucht te klaren en duidelijke afspraken te maken.
Vergeet niet om vergeving te vragen aan die mensen die jullie gekwetst hebben.
Hier helpen geen zachte handjes. Zachte heelmeesters... etc.
Neem jezelf/elkaar op de korrel en ga daarna in de kracht Gods voorwaarts.
Antoinette
Trouwens heel goed dat je hiermee komt!
Dapper!!! Heel blijbels, je belijd al zonden hiermee!
bootje
@ antoinette je belijd je zonden hiermee??? De vragensteller, "we hebben mensen gekwest maar eigenlijk zitten we hier niet mee". Ik heb toch een ander idee van zonden belijden, nmi moet je dan oprecht spijt hebben.

@ vragensteller, je vraagt om tips. Je kent zo te lezen je fouten, zou zeggen leer er van spreek elkaar er op aan. Geef sommige functies misschien bewust over aan andere en dan niet aan iemand uit de familie. En probeer je gewoon wel als volwassene te gedragen. En je excuus aanbieden aan degene die je gekwetst hebt.