De hel aan kind uitleggen

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 1 reactie

Vraag

Hoe leg je een kind van vier eenvoudig en eerlijk uit waar de hel is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waar is de hel? Ja dat is een goede vraag. Waar is die plaats waar God voor eeuwig mensen straft? Er is veel over geschreven, maar niemand weet het juiste antwoord. Als kind werd mij geleerd dat de hemel boven de wolken was en de hel onder de aarde. Maar we weten het gewoon niet.  Dat mag je ook zeggen tegen je kind van vier. Nee! Dat moet je zeggen tegen een kind van vier jaar.

Ik ga altijd graag te rade bij de Heere Jezus Zelf. Hij noemt de hel als plaats van kastijding. Hij noemt die plaats ook als plaats van verschrikking. Maar nooit zegt Hij waar het is. Vanuit het Oude Testament hebben we meegenomen dat het diep in de aarde is. We zagen immers Korach en de zijnen levend “ter helle varen.”

De Heiland leert ons dat er mensen zijn die niet willen geloven, zich niet willen bekeren... zij komen op die vreselijke plaats terecht waar niets van Gods liefde te vinden is. Niets van Zijn barmhartigheid en genade.

Maar daar vult Hij zijn tijd niet mee. Ik denk dat je dit ook niet mag doen naar een kind van vier jaar. Wij hebben altijd de stelling gehandhaafd: vertel een kind niet meer als wat het vraagt, waar het aan toe is. Een kind van vier moet niet over de hel denken. Dat past niet bij haar of zijn leeftijd. Een kind van die leeftijd moet van de Heiland horen. De Goede Herder, de kindervriend, de liefdevol nodigende Zaligmaker. Laat de kinderen bij Mij komen...

Vertel je kind van vier uit de Bijbel. Pak je kind op schoot en neem dan dat heerlijke Boek er bij en samen genieten van de prachtige dingen die er in de Bijbel staan. De grote geheimen uitleggen waar het kind straks wat mee kan als het groter is. Dat je van kind van jongs  af leert hoe goed de Heere Jezus is en in deze wereld, die steeds verder van God weg gaat zegt: Er is genade ook voor jou!

Gods zegen bij het zoeken naar de juiste weg om je kind liefde voor de Heere bij te brengen.Wat is er mooier en belangrijker dan dat een kind aan moeders hand naar Jezus wordt geleid.

Hartelijke groeten,
Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedinghel
1 reactie
tja
Helemaal eens met Mw van Dooijeweerd, een kind van 4 moet niet over de hel nadenken, maar horen over de Heiland.
Probleem is alleen mijn oudste al de 1e week op de basisschool hoorde over de hel en thuis kwam met vragen. Een ouder kind had haar erover verteld in de pauze.