De wijnstok en de ranken

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Beste ds. uit de Ger. Gem. Laatst hoorde ik een preek die ging over Joh. 15, waar het gaat over de wijnstok en de ranken, over het in Christus zijn en in Hem blijven. Nu stelde de ds. dat we bij de doop in Christus ingelijfd zijn en dat wij nu moeten geloven om in Hem te blijven. En als wij dus niet geloven, dan worden we weggenomen (vers 2) en worden we dus uit Christus gehaald. Misschien een lastige vraag omdat u de preek niet gehoord hebt, noch de predikant kent, maar is dat een juiste uitleg van de eerste verzen van Johannes 15? Ik kwam hiertoe omdat ik altijd gehoord heb dat wij juist buiten God en Christus zijn en dat wij ons moeten bekeren en in Hem moeten geloven om zo ingelijfd te worden, maar volgens die preek zijn we al in Christus, we moeten het alleen nog geloven om zo ook in Hem te blijven.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De uitleg die u gehoord hebt over Joh. 15 is niet bijbels. Dat zou een algemene verzoening inhouden die door onze toestemming en aanvaarding bestendigd moet worden. Dat leert ons Gods Woord niet, noch onze belijdenis.

In Handel. 26:18 lezen we de opdracht aan de apostel Paulus: Om hun ogen te openen en hen te bekeren van de duisternis tot het licht enz. Calvijn schrijft daarbij: "Hier wordt ons een volmaakte beschrijving gegeven van de wijze waarop wij zalig worden. Deze plaats is als het ware de sleutel die ons de deur des hemels opent."

Dus niet de uitwendige doop lijft ons Christus in, maar het ware zaligmakend geloof, waarmee de opening van onze ogen door de HeiligeGeest en onze bekering tot God onafscheidelijk mee verbonden is. Daar wil de Heere Zijn Woord voor gebruiken en daar wil Hij om gebeden zijn.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

rank