De wijnstok en de ranken

Ds. H. Paul / Geen reacties

10-08-2016, 14:29

Vraag

Beste ds. uit de Ger. Gem. Laatst hoorde ik een preek die ging over Joh. 15, waar het gaat over de wijnstok en de ranken, over het in Christus zijn en in Hem blijven. Nu stelde de ds. dat we bij de doop in Christus ingelijfd zijn en dat wij nu moeten geloven om in Hem te blijven. En als wij dus niet geloven, dan worden we weggenomen (vers 2) en worden we dus uit Christus gehaald. Misschien een lastige vraag omdat u de preek niet gehoord hebt, noch de predikant kent, maar is dat een juiste uitleg van de eerste verzen van Johannes 15? Ik kwam hiertoe omdat ik altijd gehoord heb dat wij juist buiten God en Christus zijn en dat wij ons moeten bekeren en in Hem moeten geloven om zo ingelijfd te worden, maar volgens die preek zijn we al in Christus, we moeten het alleen nog geloven om zo ook in Hem te blijven.


Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,
 
De uitleg die u gehoord hebt over Joh. 15 is niet bijbels. Dat zou een algemene verzoening inhouden die door onze toestemming en aanvaarding bestendigd moet worden. Dat leert ons Gods Woord niet, noch onze belijdenis. 
 
In Handel. 26:18 lezen we de opdracht aan de apostel Paulus: Om hun ogen te openen en hen te bekeren van de duisternis tot het licht enz. Calvijn schrijft daarbij: "Hier wordt ons een volmaakte beschrijving gegeven van de wijze waarop wij zalig worden. Deze plaats is als het ware de sleutel die ons de deur des hemels opent."
 
Dus niet de uitwendige doop lijft ons Christus in, maar het ware zaligmakend geloof, waarmee de opening van onze ogen door de HeiligeGeest en onze bekering tot God onafscheidelijk mee verbonden is. Daar wil de Heere Zijn Woord voor gebruiken en daar wil Hij om gebeden zijn. 

Hartelijke groeten, 
Ds. H. Paul  

Tags in dit artikel:

rank
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Paul

  • Geboortedatum:
    16-07-1928
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
235 artikelen
Ds. H. Paul


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Wat kun je doen als iemand je vals beschuldigt van stalking? Iemand die tot ongeveer een jaar geleden zelfs tot je eigen kerkelijke gemeente behoorde. Het lastige is dat er officieel geen aangifte is ...
5 reacties
10-08-2022
Ik, meisje van 17, had tot voor kort sms-contact met een jongen van een paar jaar ouder. Hij was altijd heel nieuwsgierig hoe ik er uit zag en wilde graag foto's van mij hebben . Omdat ik hem alleen v...
9 reacties
10-08-2012
Je hoort predikanten wel eens zeggen dat iedere preek terug komt voor Gods rechterstoel. Hoe moeten we dat duiden? Je kunt niet iedere preek even goed volgen, laat staan onthouden...
7 reacties
10-08-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering