Bezwaren tegen neurolinguïstisch programmeren

J. (Jantine) Stam-van de Beek / 1 reactie

Vraag

Wat zijn de bezwaren tegen NLP (neurolinguïstisch programmeren)? Ik heb in de vragen gezocht, maar het wordt alleen soms zijdelings genoemd.

Antwoord

Samenvattend is wat ik weet:

-Het grootste bezwaar is volgens mij dat de aanpak vrij pragmatisch is, waardoor het risico bestaat dat er aan ‘diepere’ oorzaken (trauma's etc.) voorbij gegaan wordt. Gevaar daarbij is mogelijk dat de betekenisgeving onvoldoende is of ontbreekt. Er kan gebruik worden gemaakt van hypnotherapie. Ik weet daar inhoudelijk niet genoeg van om te kunnen verwoorden wat de bezwaren zijn. Ik heb de indruk dat hypnotherapie vooral gebruikt wordt om helder te krijgen wat situaties of relaties emotioneel met iemand doen. Mijns inziens kan dat ook in het 'gewone' therapeutisch proces onderzocht worden, met als voordeel dat evt. belemmeringen om het emotionele stuk te doorleven (en de belangen daarachter) de benodigde aandacht krijgen.

-Een helpend idee uit deze aanpak is mogelijk dat je gedrag anders over kan komen dan je intenties erachter. Veel mensen koppelen automatisch hun intenties aan hun gedrag (bijvoorbeeld: als ik klaag over de rommel in huis, weet je toch wel dat ik even toe ben aan rust), terwijl de ander in de relatie het gedrag niet als zodanig interpreteert (bijvoorbeeld: als jij klaagt over de rommel in huis, vind je dat ik niet hard genoeg gewerkt heb). Stilstaan bij je belangen en behoeften kan helpen om een andere manier te kiezen deze duidelijk te maken en te ontdekken wat je daadwerkelijk nodig hebt: een manier die een ander niet afwijst en waarin de ander je mogelijk wel kan begrijpen. Dit komt ook terug in andere therapie-vormen, zoals bijvoorbeeld EFT (Emotionally Focused Therapy).

Hartelijke groet,
Jantine Stam-van de Beek

1 reactie
John61
Een uitgangspunt van NLP is dat je gedachten voor een groot deel je gevoel en je gedrag bepalen. Ernie en Bert van Sesamstraat demonstreren dat op een onvergetelijke manier:

https://youtu.be/ATAc4u2iV3s