Geroddel in de kerkenraad

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Volgens mijn predikant wordt er in de kerkenraad geroddeld. Hoe kan hij dat stoppen? Voornamelijk de vrouwen van de mannen in de kerkenraad genieten van de nieuwtjes volgens onze predikant. Zelf ben ik blij met zijn waarschuwing. Ik ga daar dus niet met tere punten heen, dat lijkt me niet veilig. Hoe is een kerkenraad eigenlijk bedoeld?

Antwoord

Met permissie: een ietwat apart verhaal... Een dominee die kennelijk zijn gemeente waarschuwt: “Pas op wat u tegen onze ambtsdragers zegt, want er wordt geroddeld in de kerkenraad!” Daarbij vooral de vinger wijzend naar de vrouwen die God deze mannen gegeven heeft. Een nieuwe openbaring van het verloren paradijs. Het is nogal ver strekkend en zal de onderlinge verhoudingen niet ten goede komen! Ook het pastoraat in de gemeente zal er beslist onder lijden. Het vertrouwen is diepgaand geschaad.

Wat moet dominee doen? Hij had moeten voorkomen (voor zover dat in zijn vermogen ligt) dat het zo ver kon komen! Deze zaak had vooral intern moeten blijven. Dominee had de kletsende ambtsdrager en diens vrouw apart moeten nemen in liefdevol en ernstig vermaan.

Maar ja... dominee zit nu met een uit de hand gelopen situatie. Het beste is dat hij vooral zelf het boetekleed aantrekt! Dat hij via de weg van (een soort) openbare schuldbelijdenis de gemeente om vergeving vraagt voor de wijze waarop binnen de kerkenraad met informatie over zaken en personen is omgegaan. De kerkenraad zal moeten uitspreken dat hij -de kerkenraad dus- de roddelpraktijk betreurt en er alles aan zal doen dit in de toekomst te voorkomen. Een verzoek tot gebed is daarbij niet overbodig.

Waarvoor is de kerkenraad bedoeld? Niet om te roddelen. Wel om met raad en daad de belangen van de gemeente zo goed mogelijk, bijbels en ambtelijk, te behartigen. Daarbij zijn onderling vertrouwen en pastorale geheimhouding van het allergrootste belang. Vertrouwen!!! Het komt te voet, het gaat te paard.

En, dominee, pas er vooral voor op dingen op te blazen en uit te vergroten! Wie het wil kan iedere dag een nieuwe affaire hebben. Voor je het goed en wel door hebt kletst en roddelt je ganse gemeente! Met duivels plezier. Laat het zo niet zijn! Spreek goed van God en bevorder het goed gerucht over de naaste. Laat er vreugde zijn in de hemel!

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

ambtsgeheimkerkenraadroddelen
1 reactie
AaHa
Wat een aparte vraag. Deze dominee roddelt volgens mij zelf ook.
Hij moet deze dingen niet naar buiten brengen! Maar bespreken met de mensen van wie hij het vermoeden heeft.....