Gemeente van Christus is de bruid van Christus

Ds. M. Baan / Geen reacties

01-10-2001, 00:00

Vraag

Kunt u mij eens uitleggen waarom jullie zo hardnekkig volhouden dat de gemeente van Christus ook de bruid is van Christus? Lijkt mij onmogelijk!


Antwoord

Of wij zo 'hardnekkig' zijn in het gebruik van de kerk als bruid van Christus weet ik niet. Dat we die bewering van harte onderschrijven, is een ding dat zeker is. De vraag is nu waar dit vandaan komt. Welnu, dit komt niet voort uit een bepaalde traditie van de kerk, bijvoorbeeld een meer mystieke traditie. Dat wordt wel eens verondersteld. Nee, dat de kerk cq. de gemeente van Christus vergeleken wordt met de bruid van Christus komen we reeds in de eerste eeuwen van de christelijke kerk tegen. Dat hoeft ons niet te verbazen, want het heeft al véél oudere wortels.

2. Waar halen we die gedachtegang van de gemeente als bruid van Christus vandaan? Het antwoord luidt heel kort: uit de Bijbel! Hoe dat dan zit en waar dat dan te lezen valt? Ik begin in het Oude Testament: Vooral in de profeten vinden we regelmatig de gedachte, dat de God van Israel met Zijn volk, het volk des verbonds, Israel, een huwelijksverbond heeft. We kunnen daarvoor verwijzen naar teksten als Jesaja 54:5 en 62:5, Jeremia 2:1vv; Jeremia 3:1vv; Ezechiel 16:1vv; Hosea 2:18v. De ontrouw van het volk aan God wordt door de Heere overspel genoemd. Dan het Nieuwe Testament: In Mattheus 9:15 roept de Heere Jezus zèlf de gedachte op, dat Hij de bruidegom is van Zijn gemeente. De gelijkenis van de koninklijke bruiloft in Mattheus 22 doet hetzelfde. Hierbij mag de gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden niet ongenoemd blijven. Ook Paulus maakt gebruik van dit beeld van de hemelse Bruidegom en de aardse bruid. Dat blijkt uit 2 Korinthe 11 : 2. Te noemen valt verder Efese 5:25vv. Maar de climax, als ik dat zo noemen mag, vinden we in het laatste Bijbelboek, de Openbaring van Johannes. Daar ziet de ziener van Patmos vooruit naar de dag van de bruiloft. Zie Op. 19:7vv. In het voorlaatste hoofdstuk komt het tot een afronding: Op 21:9, waar te lezen staat dat een engel tegen Johannes zegt; kom herwaarts, ik zal u tonben de bruid, de vrouw van het Lam. Zo kunnen we helemaal aan het slot de roep van Gods Geest en van de bruid vernemen: Kom! (Openb. 22:17). Vandaar dat de kerk van alle eeuwen Christus en Zijn gemeente vergeleken heeft met een Bruidegom en een bruid!

Met een hartelijke groet, Ds. M. Baan

Dit artikel is beantwoord door

Ds. M. Baan

  • Geboortedatum:
    16-02-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
114 artikelen
Ds. M. Baan

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Sinds een maand of drie heb ik last van ijskoude voeten en gevoelloze en koude vingertoppen. Het gaat dan meestal om mijn wijsvingers, die zien wit en voelen dood aan. Na een ongeveer een halfuur komt...
Geen reacties
30-11-2012
Ik heb een vraag over de kinderdoop. Ik heb gezien dat hier al enkele keren een vraag over gesteld is, maar toch is me nog niet alles duidelijk. Mijn vader is van huis uit tegen de kinderdoop, terwijl...
Geen reacties
30-11-2001
Wanneer is christelijk verkeerd? Zo noem ik even de opwekkingsliederen. Die muziek wordt met meer moderne instrumenten gespeeld, maar ik word er wel door geraakt. Dan blijkt toch dat God er wel door w...
Geen reacties
30-11-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering