Verantwoorde lijst met de liedjes van Elly en Rikkert

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Bestaat er zoiets als een verantwoorde (titel)lijst van de liedjes van Elly & Rikkert? Ik vind veel -christelijke- liedjes van hen mooi en raak en zou graag een reformatorische selectie zien van hun teksten. Is hier ooit iemand al mee bezig geweest (wat mij een hoop werk zou schelen als gelovige moeder) of moet ik er zelf mee aan de slag, daar ik mijn kinderen geen liedjes wil voorschotelen waarin geloven en het kind-zijn van God een vanzelfsprekend automatisme is zoals dit bijv. het geval is: "Soms zou ik willen vliegen als een vlindertje" enz. Nogmaals, ik waardeer veel van hun speelse en serieuze liedjes zowel algemeen als bijbels, maar niet achter elke tekst sta ik dus en ik vraag mij af hoe anderen hier praktisch mee omgaan.

Antwoord

Er zijn al diverse vragen gesteld over de liedjes van Elly en Rikkert. Die kun je o.a. vinden door in het zoekvenster bovenin de website 'Rikkert' te typen.

Bert Noteboom geeft in 'Elly en Rikkert' aan: "Beoordeel zelf de teksten per liedje. Sommige zou ik zelf niet snel zingen en andere weer wel. Daar ben je vrij in!
In 'Hoe denkt u over de muziek van Elly en Rikkert?' schrijft hij: "Vaak hartverwarmende, Bijbelgetrouwe muziek, die de eer van God op het oog heeft! Met hier en daar ook een uitzondering (zoals je bij de meeste liedschrijvers tegen komt)."

Een lijst maken heeft niet zoveel zin, dit is maar een momentopname en bovendien discutabel. Hoe je christelijke muziek zelf kunt beoordelen, kun je teruglezen in diverse artikelen onder de tag 'Gospel'.

Lees meer artikelen over:

gospel
7 reacties
balksplinter
Ik hoorde deze week nog een preek waarin een predikant kanttekeningen plaatste bij het aardig ingeburgerde liedje "is je deur nog op slot", n.a.v. hand 16:14 "En de Heere opende haar (Lydia's) hart" Lijkt me inderdaad een verschil van golflengte.
3parels
Met name de eerste opnames van E & R zijn bijbelgetrouw en heel mooi. Op deze site kun je ze kopen....

https://www.kameel.nl/producten/muziek-2/kinderen-4/elly-en-rikkert/elly-en-rikkert-4-cd-box:8717154150186?utm_source=googleShopping&utm_medium=feed&utm_campaign=googleShopping&gclid=Cj0KEQjwwYK8BRC0ta6LhOPC0v0BEiQApv6jYQijapwidumm9w--muQlEZzRf2ppfxuBgn02cozAXhIaAuYu8P8HAQ

Groeten!
pannenkoek
Dan kun je ook wel een lijst maken van 'verantwoorde psalmen'
Als onbekeerde kun je ps 43:4 ook niet zingen 'Dan ga ik op tot Gods altaren'

Ik denk dat je zelf een keuze van de liedjes van E en R moet maken, en die verantwoordelijkheid niet naar een ander schuiven.
Molly
Ik ben het deels eens met Pannenkoek. Dat je als moeder het beste zelf kunt selecteren ipv het een ander laten doen maar de vergelijking met de psalmen vind ik iets minder geslaagd omdat deze nl. 'letterlijk' uit de bijbel komen en dus sowieso verantwoord zijn omdat de schrijver geïnspireerd is door Gods Geest, daar kun je dus niks vanaf doen. De liedjes van E&R zijn vaak ook heel bijbels, waar en herkenbaar maar in sommige teksten mis ik wat diepgang en klinken soms ietwat gemakzuchtig/goedkoop, al begrijp ik dat het moet rijmen maar water bij de wijn doen is nooit goed behalve door Jezus te Kana. Mijns inziens mogen we nooit wennen aan Zijn lijden en sterven voor ons of hier vanzelfsprekend vanuit gaan of automatisch mee omgaan, daar was Zijn prijs te hoog en dierbaar voor. Zelf laat ik alles horen van dit zangduo en maak ik naar kinderen een kanttekening bij mindere teksten. Zo blijf je als moeder in gesprek met je kinderen en blijft de Heere bewuster in hun gedachten (en hart).
Benthe
En wat dacht je balksplinter van openbaring drie?
Zie Ik sta aan de deur en Ik klop...
Indien iemand opendoet zal Ik tot hem inkomen en avondmaal met hem houden en hij met Mij!
Natuurlijk open God je hart...maar dat sluit jouw verantwoordelijkheid niet uit om op het kloppen van God ,de deur te openen
Race406
Een reformatorische selectie van liedjes van evangelische schrijvers/dichters. Hmmmm.....
Ik zou zeggen een Bijbelse selectie. En Bijbels zijn ze allemaal wel. Soms met een iets andere invalshoek. Dat dan weer wel. Maar laten we niet vergeten dat er ook liedjes van hen kunnen zijn die heel Bijbelgetrouw zijn, maar die reformatorische mensen als onbijbels afdoen. Niet alles wat wij vertrouwd/Bijbels vinden is dat ook werkelijk. Misschien is bepaalde reformatorische uitleg van sommige zaken onbijbelser dan de evangelische uitleg...
RubenDeWaal
Hoi Molly, dus als ik het goed begrijp vind jij dat de Psalmen wél geïnspireerd zijn door Gods Geest, maar de liedjes van E&R niet? Wauw, dat vind ik nogal een arrogante en veroordelende uitspraak...

Ik bedoel: hoe kun jij nou beoordelen aan wie God wel of niet Zijn inspiratie zou geven?! En bovendien: die teksten van de Psalmen zijn diverse keren vertaald en hertaald hè. Dus zeer zeker niet (meer) een letterlijke weergave van de (al dan niet rechtstreeks door Gods Geest geïnspireerde) originele teksten.

Wat dat betreft zou het ook zomaar andersom kunnen zijn: dat je minder af kunt doen aan de teksten van E&R dan die uit de Psalmen. Het is maar met welke oogkleppen je graag wilt kijken. ;-) Just saying.

Fijne dag en groetjes, Ruben