Leeg gevoel

Ds. M.A. Kuyt / 2 reacties

Vraag

Ik ben een man van achter in de vijftig. Ik heb na een scheiding die ik niet gewild hebt en altijd als heel moeilijk heb ervaren (nu al ongeveer achttien jaar geleden), een vrouw getrouwd (zeven jaar geleden). Zij was een ongetrouwde vrije vrouw. Er zijn geen thuiswonende kinderen bij betrokken. Ik voel me niet gelukkig en voel me erg leeg en dat weet mijn vrouw ook. Zij is heel goed voor mij en ik probeer ook goed voor haar te zijn, maar bij mij ontbreekt de liefde tot haar. Ook lichamelijk. En die liefde heeft zij wel weer voor mij. We zijn allebei christen en slaan geen kerkdienst over zonder geldige reden. Ook voor ons tweede huwelijk hebben we de zegen van de Heere mogen vragen in een huwelijksdienst. We kunnen allebei moeilijk over het geloof praten. We zijn wat voor 2004 was, van de Nederlandse Hervormde Kerk op ger. grondslag en onze kerk is nog niets veranderd, behalve dat we bij de breuk veel trouwe kerkgangers hebben zien weggaan die zich nu in de HHK bevinden. Dat heeft mij veel pijn gedaan. En nog steeds als er doordeweeks gelegenheid is, bezoek ik ook regelmatig de HHK. Mijn vrouw niet; die wil er niets van weten. We hebben ook daarom steeds een onprettige discussie. Er zijn nog meerdere dingen gebeurd die ik hier niet zomaar allemaal kan neerzetten. Er is intussen een consult aangevraagd voor onze huwelijksproblemen, alleen de wachttijd is lang. Het is niet eenvoudig en ik verwacht ook zomaar geen pasklare oplossingen, maar zou het wel fijn vinden als er iets over gezegd (gememoreerd ) kan worden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Het zal niet zo eenvoudig zijn om er achter te komen waar de leegte die u ervaart precies vandaan komt. Bij die leegte lijkt mij het grondprobleem te liggen. Als we een leegte ervaren, dan proberen we die bewust of onbewust op te vullen, maar dat lukt niet altijd. Waarschijnlijk is de echtscheiding (nog) niet helemaal verwerkt en ligt daar één van de oorzaken van de leegte. De echtscheiding werd als moeilijk ervaren en niet gewild. Deze zaken kunnen een leeg gevoel achter laten: gevoelens van schuld of falen; het kwijtraken van de eerste liefde; het gevoel dat het leven niet heeft gegeven, wat we ervan verwacht hadden, enz.

Het is daarom verstandig dat er een huwelijksconsult is aangevraagd. Waarschijnlijk zal eerst gekeken worden naar de onderlinge relatie en vervolgens naar het eerste huwelijk, hoe dat is verlopen en waarom dit is gestrand. En welke diepe, gekwetste gevoelens dit heeft achtergelaten in de hoop dat door een analyse van het verleden er meer zicht komt op de gevoelens van onbehagen in het heden.

Niet alleen tegenover mensen, maar ook tegenover de Heere behoren we alles uit te spreken. Van nature zijn we allemaal leeg. Leeg van God. En vervreemd van God. We kunnen die leegte niet opvullen met de dingen van deze wereld. Daar hebben we de Heere Zelf voor nodig. In de Bijbel wordt meer dan eens gesproken over volheid. Dat is de volheid van de Heilige Geest. Die woont in het hart van hen die door genade Christus kennen als hun Zaligmaker. Wanneer we in het reine komen met het verleden voor het aangezicht van God, mogen we bidden om de Geest. Of Deze ons hart wil vervullen en in ons wil wonen. Die kan alleen de leegte wegnemen en ons gelukkig maken.

Dat zal ook een andere relatie geven tot de tweede vrouw. De lichamelijke toenadering van uw kant wordt waarschijnlijk afgeremd omdat de relatie tot de ex-vrouw nog steeds op de achtergrond een rol speelt. Dit moet zo spoedig mogelijk uit de weg geholpen worden omdat de liefde van de tweede vrouw tot nu toe niet voldoende beantwoord wordt. Daardoor hangt er een 'domper' over het huwelijk. En krijgt de tweede vrouw onbewust de last te dragen van een niet goed verwerkt verleden van een ander. De 'kilte' richting de vrouw waarmee u nu getrouwd bent, wordt ook nog eens versterkt door uw kerkgang doordeweeks, die niet gewaardeerd wordt door uw vrouw. Op zich is een doordeweekse kerkgang niet verkeerd. Integendeel. Maar in de situatie waarin u nu verkeert, werkt het afstotend naar uw vrouw toe. En geeft het irritatie die beter achterwege kan blijven.

Om de relatie met uw vrouw te 'vullen' is het belangrijk geen extra ergernis te geven richting uw vrouw. Waarschijnlijk ziet zij uw kerkgang als een soort vlucht van uw kant om niet aan het probleem te werken, terwijl het voor u zelf waarschijnlijk een poging is om met uzelf meer in het reine te komen. In de hoop dat de Geest zal werken door het Woord en de leegte zal verdwijnen. Wanneer echter uw kerkgang de relatie met uw vrouw in de weg blijft staan, lijkt het mij verstandig om de doordeweekse kerkgang te beperken en er iets anders voor in de plaats te zoeken: bijv. dat u eens wat literatuur gaat lezen over de verwerking van een echtscheiding en wat het voor een vrouw betekent om met een gescheiden man getrouwd te zijn. Ik weet niet of misschien (onbewust) ook nog de vraag speelt: heb ik er wel goed aan gedaan om als gescheiden man voor de tweede keer te trouwen, want ik ben er niet gelukkiger op geworden, enz.

Door bewuster over uw relatie te spreken en erover na te denken, laat u zien dat u samen aan het probleem wil werken. Daarop mag zegen verwacht worden.

Ik kan op een afstand moeilijk raadgeven omdat ik niet alle dingen weet. Hopelijk hebt u er ook met de predikant en/of met een vertrouweling over gesproken. Een huwelijksconsult doet op zichzelf geen wonderen, maar het kan een middel zijn om u beiden dichter bij God te brengen. Johannes de Doper heeft Israël opgeroepen om de weg te bereiden voor de Heere. Er moest puin geruimd worden. De wegen moesten vlak gemaakt worden. Ook tussen de mensen. In die weg (niet als een voorwaarde maar wel als een kanaal waardoor het water kan stromen) wil de Heere door de vlakke velden rijden (Ps. 68). Laten we bidden dat het een vlak veld zal worden tussen God en u. Tussen u en uw vrouw. En dat de leegte wordt gevuld met de liefde Gods in Christus door de Heilige Geest.

Wie immers om de Heilige Geest bidt, zal Hem ontvangen naar Zijn belofte. Uit de hand van Christus. Hij heeft gaven genomen om die uit te delen. Opdat zelfs wederhorigen altijd bij Hem mogen wonen.

Hartelijke groeten,
Ds. M. A. Kuijt

Ds. M.A. Kuyt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wijk en Aalburg
  • Status:
    Inactief
2 reacties
guustje20
Beste vragensteller,
waarom bent u weer getrouwd? U voelt geen liefde voor haar!!! Ik neem aan dat u ook geen liefde voor haar voelde voor het huwelijk. Indien dit het geval is, dan bent u voor G'd en diens gemeente niet eerlijk geweest. G'd's zegen krijgen voor liefdeloosheid?
Justinus
@Guustje20: ik maak uit het verhaal op dat vrager NU geen liefde meer voor haar heeft, dat is wel anders dan jij leest. En of hij al dan niet eerlijk is geweest... is het aan jou om het vingertje omhoog te houden? En dan ook nog je laatste zin durven zeggen... Op wiens stoel ga jij zitten?