Dominee mijden

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Is het geoorloofd om niet naar een bepaalde dominee te gaan als deze op zondag voorgaat? Bij ons in het gezin kunnen we echt niet luisteren naar deze man. Hij benadrukt (in onze ogen) veel te veel de ellende van de mens. Wij zijn als gemeente vacant en hebben vaak verschillende dominees. Nu komt het dus voor dat deze dominee bij ons voorgaat, maar dan gaat een gedeelte van het gezin niet; zij gaan dan naar een andere kerk. Mijn vraag is dus: is het geoorloofd een dominee te mijden en dan naar een ander(e) kerk(gemeenschap) te gaan (ook met het oog op Hebr. 10:25)?

Antwoord

Beste vrager,

Het is een actuele vraag. Bij alle verscheidenheid die er is onder de predikers en daarbij de mondigheid van de gemeente, wordt deze vraag in meerdere gezinnen gesteld. In uw geval betreft het een dominee die teveel de ellende benadrukt, een ander mist dat juist weer in de prediking. Een eenzijdige prediking komt voor naar beide kanten. Beide vragen zich af of het in voorkomende gevallen  geoorloofd is een andere kerkdienst te bezoeken. U haalt daarbij Hebr. 10 aan, waar staat dat men de onderlinge bijeenkomsten niet moet nalaten, maar elkaar juist moet vermanen om getrouw te zijn.

De redenen dat sommige leden wel eens  verstek laten gaan kunnen heel verschillend zijn. Vaak is het een teken van losweken, niet alleen van de kerkdienst maar ook van God. Dan zal men zeker elkaar moeten vermanen  om trouw te zijn. Maar als we toch een enkele keer een andere dienst bezoeken, geldt het dan ook?

We gaan toch naar de kerk en, u schrijft “in onze ogen”, met meer zegen dan als we met tegenzin en kritiek onder de prediking in eigen gemeente zouden zijn. Het is te prijzen in u dat uw eigen mening (in onze ogen ) al discutabel stelt. Ik denk dat u heel wat doet door uit eigen gemeente weg te blijven en  dat mag dan ook opgevat worden als een vorm van protest tegen de prediking.

Allereerst is het gebed nodig voor de dienst van welke predikant dan ook maar. U mag ook bidden of de Heere de kritiek weg wil nemen en u toch met zegen mag luisteren. Het kan  gebeuren dat  een predikant die u minder bevalt, toch een preek houdt waar u wat aan mag hebben.

Ik begrijp dat deze predikant niet altijd bij u voorgaat. Maar zo af en toe. Daartegenover staan vele kerkdiensten waar u graag aanwezig bent. Mijn advies is: wees in elke kerkdienst aanwezig. Voor de gemeente is het ook een signaal die uiting is van kritiek. Liefde loopt niet weg, maar verdraagt en zoekt elkaar.

Met de Hebreeënschrijver zeg ik: laat de onderlinge bijeenkomst niet na. Denk daarbij ook aan het feit  dat de gemeente het lichaam van Christus is. De voet kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig. We hebben elkaar nodig. U mag er gerust met elkaar over spreken, maar wees wat verdraagzaam.

Aan de andere kant kunnen ook weer mensen wegblijven die een bepaalde predikant te oppervlakkig vinden. Waar blijf je dan als gemeente?  Nogmaals verdraag elkaar in liefde. Vergeet ook niet wat er staat in 1 Kor. 1:12 ! Ik ben van van Paulus en ik van Apollos en ik van Cefas en ik van Christus (dat laatste zoiets als: wij kunnen wel zonder predikers als wij Christus maar hebben?). Over voorkeur en het gevaar van partijschappen gesproken...

U mag op huisbezoek er met de kerkenraad over spreken. U mag ook de betreffende predikant schrijven om ook de andere kant te laten zien. Maar laten we altijd opbouwend bezig zijn in Gods Koninkrijk. Het gevaar van tegenstellingen ligt op de loer.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

kerkgang