Is David Maasbach een sekteleider?

Ds. H. Veldhuizen / 5 reacties

Vraag

Is David Maasbach een sekteleider?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je vraagt of David Maasbach een sekteleider is. Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden, althans: het is de vraag wat een sekte is. De meeste sekten zullen namelijk ontkennen dat ze een sekte zijn. En: is elke afscheiding van de kerk een sekte? Is bijvoorbeeld de Chr. Geref. Kerk of de Geref. Gemeente een sekte t.o.v. de Herv. Kerk, of de Herv.Kerk t.o.v.  de RK kerk, enz.? Dat zal niemand, denk ik, durven beweren.

In het boek Handelingen komen we het woord sekte in de (Herziene) Statenvertaling  tegen voor de Sadduceeën (5:17), voor de Farizeeën (15:5) en voor de christenen (24:5 en 28:22). Ik hoef je niet te zeggen dat er heel wezenlijke verschillen tussen hen zijn. De vertaling van het Ned. Bijbelgenootschap heeft, om niet te gauw van een sekte te spreken, in 5:17 en 15:5 daarom ‘partij’ vertaald. Maar dat brengt eerlijk gezegd niet veel verder.

Het woord sekte komt van het Latijnse woord sequi, dat volgen betekent: men volgt een religieuze leider of een religieus idee. Als we daarvan uitgaan zouden we bij David Maasbach van sekte kunnen spreken, al zal hij dat zelf heel beslist ontkennen. In het algemeen spreken we van een sekte als er sprake is van het verabsoluteren (erin vastbijten) van een (deel) waarheid (die al of niet een waarheid is), en het onvoorwaardelijk volgen van een leider en van de ideeën die hij verkondigt. Ook als je die twee dingen voor ogen houdt denk ik dat we bij David Maasbach van sekte kunnen spreken en hem een sekteleider moeten noemen. Aan de ene kant verkondigt David Maasbach Christus en roept hij op tot het geloof in Hem. Maar aan de andere kant treedt hij als leider heel dominant op, noemt hij zich “Gezalfde des Heeren”, kritiek hebben op hem of op de ideeën die hij voorstaat of op de gang van zaken van zijn beweging wordt door hem niet geduld, heeft iemand met zijn beweging gebroken en is hij uitgetreden of geschorst dan mag men met zo iemand geen contact meer hebben, ook al betreft dat eigen familieleden, enz.

Als het waar is wat ik onlangs las, heeft David Maasbach gebroken met zijn eigen schoonfamilie en wil hij met hen geen enkel contact meer hebben. Daarbij beroept hij zich op de woorden van Jezus over het haten van zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters (Lukas 14:26). Het is echter een heel merkwaardige uitleg om dat haten concreet toe te passen zoals Maasbach dat doet. Bij deze woorden van Jezus moeten we denken aan wat Jezus ergens anders heeft gezegd (Matth.10:37): Wie vader of moeder of zoon of dochter liefheeft boven Mij is Mij niet waard. Jezus bedoelt niet dat wij mensen die Hem afwijzen moeten haten. Dat zou in strijd zijn met al Jezus’ doen en laten, zoals we in de evangeliën daarvan lezen. Hij bedoelt dat we Hem liefhebben boven alles en ons door onze naaste familieleden, die Jezus afwijzen, niet moeten laten verleiden om Hem te verloochenen, waarbij we die naaste familieleden (die onze ‘naaste’ naasten zijn) liefhebben (ook dat zijn  woorden van Jezus) als onszelf.

Is David Maasbach een sekteleider? Ik denk dat zijn optreden daar vele kenmerken van vertoont, ja. Wat overigens veel belangrijker is: dat je je niet door zijn ideeën laat meenemen, hoe mooi zijn woorden (soms) ook mogen zijn, maar dat je je houdt aan het hele Woord van God en trouw blijft aan de gemeente waartoe je behoort. Ik hoop dat mijn antwoord duidelijk is.

Ds. H. Veldhuizen

Lees ook: Mijn dochter gaat naar de sekte van Maasbach

Lees meer artikelen over:

evangelischsekte
5 reacties
DEQ
De redenering van ds. H. van Veldhuizen kan ook van toepassing zijn op christelijke materiële hulpverleningsorganisaties waar precies datgene gebeurt wat hij beschrijft. Nochtans zijn er tal van kerken en andere christelijke organisaties die daar geen boodschap aan hebben en met hen in zee gaan.

Bij een aantal is zelfs sprake van nepotisme en onduidelijke belastingconstructies.

Enfin, dergelijke zaken zijn al jaren bekend maar het lijkt er op dat niemand het iets uitmaakt en zoals al aangegeven hierboven gewoon met dergelijke organisaties in zee gaan alsof er niets aan de hand is.
Omega
Je maakt me nieuwsgierig. Over welke sektarische christelijke hulpverleningsorganisatie heb je het nu?
Annesophie1999
https://www.youtube.com/watch?v=lO_7pqlBm5M
HnK
ANTWOORD op: "Jezus bedoelt niet dat wij mensen die Hem afwijzen moeten haten. Dat zou in strijd zijn met al Jezus’ doen en laten, zoals we in de evangeliën daarvan lezen. Hij bedoelt dat we Hem liefhebben boven alles en ons door onze naaste familieleden, die Jezus afwijzen, niet moeten laten verleiden om Hem te verloochenen, waarbij we die naaste familieleden (die onze ‘naaste’ naasten zijn) liefhebben (ook dat zijn woorden van Jezus) als onszelf. "

Het is het em juist dat mensen die weg gaan of weg zijn gestuurd/geëxcommuniceerd, Jezus nog geen eens afwijzen en dat de naaste familieleden of vrienden gewoon christenen zijn.
Het gaat erom dat David maasbach zich afgewezen voelt en volledige loyaliteit aan hem en zijn zelf gemaakte wetten eist. Zelfs mensen die trouw hebben gediend in zijn kerk en voor jaren loyaliteit hebben getoond vertrouwd hij niet. Alleen maar omdat hij een familielid van hen heeft weggestuurd of is weg gegaan. Zijn vragen en eisen hebben niks met een keus voor Jezus te maken, maar dat je kiest voor hem, david maasbach zelf.. Het enige wat hij wilt is totale controle
Sammie2016
Eén definitie zegt: ...
Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.

Als het 2de criterium wordt beschouwd zijn er heel veel sekten, namelijk vele zichzelf 'christelijk' noemende religies hebben een mens als leider.
Het WARE christendom heeft Jezus als leider, een machtige geest in de hemel, de zoon van de Almachtige God Jahweh ......
EN is daarom geen sekte.