Pokeren

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Sinds kort komt mijn broer met het spel pokeren. We spelen elke zondag kaartspellen zoals: Janief, presidenten. Misschien kent u ze wel. Met deze spellen kan ik nog meedoen en er mee instemmen. Maar pokeren? Mijn moeder vindt het erg moeilijk omdat mijn broer argumenten heeft als: je kunt overal om geld wedden en spelen. Met de meest onschuldige spellen kun je wedden om wie er wint. Ze vindt het niet goed maar heeft ook geen concreet antwoord waarom het niet zou mogen.

Hij (mijn oudere broer van 17) moet het onderzoeken maar hij heeft tot nu toe nog geen goede argumenten (en mijn moeder ook niet), maar ondertussen spelen mijn broertje en andere broer wel mee. Ik (meisje 12) niet omdat ik niet de fout in wil gaan; stel het is niet goed. Niet dat ik zo goed ben, maar zolang ik niet weet wat God of Gods Woord er van zegt wil ik niet meedoen. Maar mij vraag is dus: mag je pokeren en zo ja/niet waarom dan wel/niet?

Antwoord

Op je vraag over pokeren het volgende. Je kunt inderdaad in de Bijbel niet allerlei spelletjes  terug vinden. Toch is duidelijk dat sommige spelletjes de nodige vragen oproepen. Pokeren is van oorsprong een Frans spel dat in Amerika veel gebruikt is en wordt. De inzet is geld en het gaat om het winnen van ingezette bedragen.

Bij dit spel komen allerlei gevoelens naar boven (evenals bij vele andere spellen) die op zijn minst om bezinning vragen. Zeker als er geld wordt ingezet geeft dit de nodige spanning en wakkert dit hebzucht etc. aan. Daarover is de Bijbel duidelijk en keurt dit niet goed. Er zijn wel andere spellen waar je echt meer van leert.

Dat er ook met andere spelletjes om geld gespeeld, of gewed wordt is waar, maar is natuurlijk geen reden om je met pokerspel in te laten. Niet voor niets is van dit spel ook het woord blufpoker afgeleid.

Het is dus lang niet zo onschuldig als het lijkt, of voorgesteld wordt. Deze kaartspelletjes bevorderen echt niet het dienen van de Heere en het je daarvoor inzetten. Je kunt je tijd, zeker ook op zondag, beter gebruiken. Ik kan me je terughoudendheid best voorstellen en adviseer dan ook om er niet aan mee te doen. Liever nog om met dit spel te stoppen.

God vraagt ons jonge leven en om daar zuinig op te zijn. Terwijl de boze ons maar wat graag ‘bezet’ houdt met dat wat afleidt en verleidt, zodat wij de genadetijd die God geeft niet gebruiken zoals Hij dat wil. Bid maar om moed en standvastigheid en vraag Gods Geest om de juiste keuzes te maken.

Met hartelijke groet en zegenwens,
Ds. P. Koeman

Naschrift redactie: Dit is voorlopig de laatste bijdrage van ds. Koeman voor de vragenrubriek. I.v.m. met een ernstige ziekte van zijn vrouw moet hij deze werkzaamheden neerleggen. We danken ds. Koeman voor zijn jarenlange inzet m.b.t. deze rubriek en zijn liefdevolle en ter zake kundige antwoorden. We wensen hem en zijn vrouw Gods onmisbare zegen en bijstand toe.

Lees meer artikelen over:

gokkenkaartspel