Kinderen uit een pleeggezin krijgen

P.M.G.P. Bos / 2 reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar iemand die kan helpen om mijn kinderen uit een pleeggezin te krijgen, het zijn nog al lastige omstandigheden. Waar moet ik dan zijn?

Antwoord

Dat is een moeilijk te beantwoorden vraag omdat niet bekend is wat de reden van de uithuisplaatsing is. U moet zich of in verbinding stellen met een advocaat of een hulpverlenende instantie raadplegen.

P. M. G. P. Bos

Tags in dit artikel:

pleegzorg
2 reacties
drj
Probeer het eens bij deze man.

Dhr. Hop
Tel: 0341-558356
http://www.sdnl.nl/kinderen.htm

Hij geeft goede tips en weet hoe jeugdzorg werkelijk werkt en in elkaar steekt. Als iemand je kan helpen is hij het.
Wat dit betreft hoef je niet te vertrouwen op maatschappelijk werkers van jeugdzorg of wachten tot het vanzelf beter wordt.

Wat je kunt doen hangt onder andere af van:
- hoe oud de kinderen zijn
- hoe de thuissituatie bij jou/jullie is
- waarom de kinderen uit huis geplaatst zijn.

Algemeen is het belangrijk je rechten te kennen. Hoe langer de situatie zo is, hoe moeilijker het wordt.
Zorg in elk geval wat voor problemen je ook had, dat die zoveel mogelijk opgelost zijn en bel meneer Hop.
denkna
Natuurlijk is het altijd verdrietig als een kind in een pleeggezin moet worden geplaatst. Zeker als dat onvrijwillig gebeurt d.m.v. een ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing. Behoorlijk ingrijpend, niet in het minst voor het kind zelf.

Ouders houden ook natuurlijk hun rechten om steeds te toetsen of het nog wel nodig is. Maar de vraag en de vorige reactie wekken de indruk dat dit onrechtvaardig gebeurd!?!

Als Ex-pleeggezin hebben we van dichtbij meegemaakt hoe zorgvuldig de afwegingen van jeugdzorg en rechtbank steeds weer zijn. Inderdaad, daarbij staat vooral het belang van kind voorop, en -het zij dan maar zo- minder het belang van de ouders.

Ouders die vooral 'de strijd aan gaan', geven hiermee blijk van weinig zelfinzicht. Ze zouden hun energie beter kunnen besteden aan reflectie en persoonlijke ontwikkeling.

Maar deze ouders moeten zich vooral realiseren dat deze strijd altijd weerslag heeft op het kind! Die betaald vaak de rekening.

Gelukkig kennen we ook genoeg voorbeelden waar ouders wel tot zelfinzicht kwamen, en zich ontwikkelde en/of hulp aanvaarde, waardoor het kind na een periode weer naar huis kon.

Hulde aan zulke ouders!