Kritische vragen over Ark van Noach

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik zat nog eens het verhaal van de zondvloed te lezen en ik heb hierover een aantal vragen:

1. Toen de duif de tweede keer terug kwam, had het een gebroken olijfblad in de bek. Hoe kan zo’n olijfblad tien maanden onder water overleven? Het kan ook niet zo zijn dat in die paar dagen een olijfblad is gegroeid.

2. Noach had een venster in het dak. Het lijkt mij dat hij eenvoudig op het dak kon gaan staan om zelf te zien of het water al was gezakt, toch? Waarom dan een vogel er op uit sturen?

3. God zei in vers 15 dat Noach uit de ark kon gaan. Als God toen tot Noach sprak, dan had Noach toch niet eerst zelf hoeven controleren of het water was gezakt?

4. Ik hoop dat deze vragen wel serieus worden genomen. Ik heb eerder vragen ingediend die niet werden beantwoord.

Antwoord

Je vragen zijn met het gebruik van enige logica al simpel te beantwoorden:

1. Een olijfblad bevat olie en blijft lang drijven. Het blad kan ook afkomstig zijn van drijvende olijfbomen. Bomen schijnen die eigenschap te hebben in water.

2. Mensen zijn wat forser dan raven en duiven. Er staat nergens in de Bijbel dat het venster in de ark zo groot was dat Noach er ook doorheen kon. Gezien het geweld van het water en het gevaar dat dit zou opleveren, lijkt het ook zeer onlogisch dat God hiertoe de opdracht heeft gegeven. Het Hebreeuwse woord dat hier gebruikt wordt kan ook vertaald worden met gat in de muur.

3. Lees het verhaal en de bijbehorende volgorde. Dan zie je dat Noach wacht op het bevel van God om de ark te verlaten.

4. Je vorige kritische vragen zijn netjes beantwoord. Gebruik daarvoor de zoekfunctie.

Redactie Vragenrubriek