Kind heeft zus misbruikt

Berna de Ruiter / 1 reactie

Vraag

Wij zijn er achter gekomen dat een van onze kinderen zijn zus heeft misbruikt. Is het verstandig om het verleden te laten rusten? Wat zijn de gevolgen voor de misbruiker als we het met een vertrouwenspersoon bespreken? Het misbruikte kind lijdt er nog dagelijks onder, zijn we achter gekomen. Zijn we als ouders medeschuldig als we niets ondernemen? Hoe nu verder? Dit hadden we nooit verwacht omdat die twee kinderen juist zo'n goede band hebben. Dit maakt het extra pijnlijk voor ons.

Antwoord

Beste ouders,

Bedankt voor uw vraag. Wat bevindt u zich als gezin in een moeilijke situatie. Het verdient veel respect dat u deze situatie aankaart en uw zorgen deelt.

Het korte antwoord op uw vraag: Nee, het is niet verstandig om het verleden te laten rusten. Sterker nog: u kúnt het verleden niet laten rusten.

Zelf geeft u al aan waarom: uw misbruikte kind (uw dochter) lijdt nog dagelijks onder de gevolgen van het misbruik. Seksueel misbruik is voor een slachtoffer enorm ingrijpend. Door dit verleden te negeren zal uw dochter zich onbegrepen en aan de kant gezet voelen. Als ouders hebt u de plicht om volledig achter uw dochter te gaan staan en voor haar te doen wat u kunt.

Wat bedoelt u precies met de vertrouwenspersoon waar u uw dochter mee naartoe wilt nemen? U kunt zich het beste melden bij uw huisarts voor een doorverwijzing naar professionele hulpverlening en advies voor uw zoon. Het is aan te raden hierbij ook hulp te vragen voor uzelf, als ouders, in deze moeilijke situatie.

Ik lees in uw vraag niet hoe de misbruiker (uw zoon) omgaat met het openbaar komen van het misbruik. U vraagt wat de gevolgen voor uw zoon zijn wanneer u het misbruik met een vertrouwenspersoon bespreekt. Waar doelt u op? Zijn psychische gesteldheid? Zijn kerkelijke/maatschappelijke positie? Zijn positie binnen de familie?

Let wel: uw zoon heeft een ernstige daad begaan, ook een strafbaar feit, waarvan uw dochter de gevolgen draagt. Hiervoor moet uw zoon verantwoordelijkheid nemen.

Zie er ook op toe dat er geen contact meer is tussen uw zoon en dochter waarbij de situatie van incest kan voortduren. Bij seksueel misbruik is er altijd sprake van machtsmisbruik. Uw dochter kan op dit moment gemakkelijk gemanipuleerd worden. Voorkom dit.

Tip: Verdiep u ook in de problematiek van incest. Dit helpt u om uw dochter (en zoon) te begrijpen en haar (en hem) bij te kunnen staan.

Nogmaals spreek ik mijn respect voor u uit, dat u deze problemen aankaart. Ga hiermee door!

Ik wens u veel sterkte in uw situatie. Aan u als ouders, aan uw dochter, en uw zoon. Wanneer u nog andere vragen hebt, stel deze gerust.

Hartelijke groet,
Reformatorisch Meldpunt,
Berna de Ruiter

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
1 reactie
dorpeling
Ik denk dat er meer dingen van belang zijn hierin; hoe lang het geleden is, hoe oud ze nu zijn, hoeveel leeftijdsverschil is er, is het al besproken, is er al vergeven, hoeveel gezinnen door het openbaar (buiten eigen gezin) maken geraakt worden, etc.

Wanneer het bijvoorbeeld al 20 jaar geleden is, het al uitgebreid besproken is en verontschuldigingen aangeboden (voor zoverre dat mogelijk is), vergeving gedaan is, wat is er dan nog te verwachten van openbaar maken. Niemand kan nu eenmaal het verleden ongedaan maken, hoe graag hij/zij dat ook zou willen. Bedenk dan ook dat het zoveel kapot gemaakt heeft en het geen zin heeft om nog meer kapot te maken. En ja, ik spreek uit ervaring (helaas).