Anekdote tijdens preek

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ds. Heikamp, ik zou u graag willen vragen of het verstandig is voor een dominee om tijdens de prediking uitgebreid een verhaal over iemand te vertellen. Leid zo'n verhaal niet te veel af van het Woord? En is het aan de andere kant niet een beetje onpastoraal tegenover de mensen over wie in zón anekdote wordt gesproken?

Antwoord

Ik krijg de indruk uit deze vraag dat ik mij bezondigd zou hebben aan hetgeen je schrijft. Toch twijfel ik er een beetje aan of ik dat gedaan heb, want ik sta niet bekend als iemand die veel verhalen of verhaaltjes op de preekstoel vertel. Wat moet onder een anekdote worden verstaan? Ons hoofdbezwaar tegen het vele gebruik van een verhaaltje is dat de mensen met het verhaal naar huis gaan en dat thuis weten te vertellen, maar van de inhoud van de tekstverklaring niet meer wat weten. Want uitgangspunt voor de prediker is verkonding van Gods Woord. Uitleg en toepassing van de tekst staat centraal. Daarbij gebruikt de ene dominee meer voorbeelden uit de praktijk dan de ander. Zeker is zorgvuldigheid daarbij een vereiste. En dat hebben we ons maar ter harte te nemen.

Bedankt voor de opmerking en zullen ons winst er mee trachten te doen.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

preek