De Kronieken der koningen van Juda

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Bijbel met Uitleg. Bij de uitleg van de tekst 1 Kon. 14:29 staat dat het boek “De Kronieken der koningen van Juda” verloren gegaan is. Dit staat ook in de uitleg van 1 Kon. 15:6-8, van 2 Kon. 8:23-24 en van 2 Kon. 19-21. Over deze vier koningen staat heel veel in 2 Kronieken, evenals van alle andere koningen van Juda. Waarom kunnen 1 en 2 Kronieken dan niet “het boek der kronieken der koningen van Juda” zijn? Want in 1 en 2 Kronieken worden alléén de koningen van Juda beschreven, niet de koningen van Israël. Kan het daarom niet zijn dat alleen “het boek der kronieken der koningen van Israël” verloren gegaan is? Graag zou ik van u willen weten of dit een fout in de uitleg is, of dat er andere redenen zijn voor de stelling dat beide boeken verloren gegaan zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Het is best een boeiende vraag hoe het nu zit met de verwijzingen naar andere boeken of geschriften die nu niet meer beschikbaar zijn.

De uitleggers zijn het er over eens dat met de drie boeken:

-Het boek der geschiedenissen van de koningen van Juda
-Het boek der geschiedenissen van de koningen van Israël
-Het boek der geschiedenissen van Salomo (1 Kon. 12:41)

gezien de inhoud niet bedoeld kunnen zijn de boeken 1 en 2 Kronieken. Het is ook de gedachte van onze kanttekeningen, die ik je hieronder ter overweging mee geef:

“1 Kon. 14:19: Hebr. het boek van de woorden of geschiedenissen der dagen der koningen van Israël; alzo vers 29 der koningen van Juda. Men zal door deze niet verstaan de twee boeken der Kronieken of Paralipomenon, die wij in de Schrift des Ouden Testaments hebben, en die van Ezra, die men houdt dat langen tijd daarna geleefd heeft, eerst beschreven zijn, ook niet alles hebben hetgeen gezegd wordt in die eerste kronieken der koningen Israëls of van Juda nagelaten te zijn; maar men zal verstaan zekere geschriften, inhoudende de historiën van de regering der koningen van beide koninkrijken, die, zonder nadeel der zaligmakende leer, niet voorhanden zijn, en uit dewelke sommigen menen, dat de Kronieken, ons in de Heilige Schrift nagelaten, van Ezra, door de ingeving des Heiligen Geestes, samengesteld zijn. Vgl. 1 Kon. 11, de aant. op vers 41.”

“1 Kon. 12:41 Hiermede moet men niet verstaan de twee boeken der Kronieken, die lang daarna, zo men houdt, van Ezra eerst geschreven zijn, maar een ander boek, in hetwelk de handelingen en geschiedenissen van Salomo in het lange verhaald waren, hetwelk niet meer voorhanden is.”

Tenslotte kun je er nog wat over lezen in de inleiding van de Bijbel met uitleg op 1 Koningen.

Zegen bij de bestudering van Gods Woord.

Je ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

apocriefcanoniek