Veilig thuis

dr. J. van der Wal / 2 reacties

Vraag

Ik ben bang voor mijn vader omdat hij me slaat. Er zijn erg veel ruzies thuis. Ik heb het al met iemand besproken, maar ik ben bang voor de gevolgen. Die persoon die ik het heb verteld heeft een melding gemaakt bij “Veilig thuis.” Wat moet ik nu doen? Het is haast ondraaglijk geworden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dapper en heel verstandig dat je dit hebt verteld en eveneens heel verstandig dat diegene Veilig Thuis heeft geïnformeerd. Ik weet niet wat er met Veilig Thuis precies is besproken en afgesproken. Voor de zekerheid lijkt het me nodig dat degene die jij hebt geïnformeerd nog een keer met Veilig Thuis belt en aangeeft dat er snel wat moet gebeuren, omdat je zegt dat het ondraaglijk wordt. Doe dit z.s.m., want veiligheid voor alles!

Dr. J. van der Wal

dr. J. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Eleos en divisiemanager De Hoop.

Tags in dit artikel:

mishandeling
2 reacties
NorahLinde
Beste vragenstel(l/st)er,
Wat ontzettend naar, moeilijk en verdrietig voor je. Ik kan me voorstellen dat je je erg eenzaam en bang voelt.
Ik vind het érg dapper dat je het al aan iemand anders hebt verteld.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar is het mogelijk om bijvoorbeeld bij die persoon te logeren tijdelijk totdat er met Veilig Thuis naar een definitieve oplossing gekeken kan worden?
Waarschijnlijk zal je vader het hier niet mee eens zijn, maar op dit moment is jouw veiligheid belangrijker!

Heel veel sterkte toegewenst!
CorsdeKort
Dat een klein kind een tikje op de hand krijgt omdat het anders bijvoorbeeld steeds het kleedje van tafel trekt vind iedereen acceptabel. Maar als een groot kind regelmatig flinke petsen krijgt omdat Pa boos is of denkt dat dat zo hoort dan is dat kindermishandeling, onacceptabel en zelfs strafbaar. Dat is in Nederland verboden bij de wet.

Een boer zaait niet als het stormt. Praat daarom een keer met je vader, als hij een goede bui heeft en je een keer alleen samen met hem bent. Anders vraag je eerst of hij een keer een stukje met je wil wandelen. Zeg hem dan pas dat grote moeite hebt met die klappen en dat wat hij doet ook niet mag. Dat je van hem wil houden en het samen goed met hem wil hebben maar dat zo’n pak slaag je verdrietig en bang maakt en dat je het niet eerlijk vind en dit je leven lang niet meer kunt vergeten.

Maar pappa, u bent toch ook jong geweest, was u dan altijd lief en gehoorzaam? (nee dus). Sloeg uw vader u dan ook en wat vind u daar nu dan van? Ik wil graag een goede jongen / meisje zijn maar vind dat soms moeilijk. Kunt u mij in het vervolg niet apart nemen en rustig met mij praten? Ik denk dat dat meer helpt dan min slaan. U houdt toch van mij?!

Jezus had geen kinderen toen hij op aarde leefde maar als hij ze wel had gehad had hij ze niet geslagen. In het oude testament staat af en toe iets dat tucht goed zou kunnen werken maar in het nieuwe testament, met de komst van Jezus wordt daar niet meer over geschreven. De bijbel leert ons vanaf nieuwe testament om geduldig te zijn, goed, barmhartig, mild, zorgzaam, en niet boos, niet driftig, niet egoïstisch. Dit kunnen grote mensen juist leren in de omgang met hun kinderen! Kinderen hebben mensen van God gekregen en hoe mooi is het dan als die dan in hun ouders het beeld van God zien (in plaats van een beeld van Satan).

Wat je altijd kan doen is bidden, praten met je hemelse vader. Vertel Hem (bijvoorbeeld als je naar school loopt) maar alles: wat er gebeurt en hoe het gaat en dat je dat heel vervelend vind en of God het leven kan veranderen. Probeer de problemen thuis aan God over te geven (o-vergeven) zodat jij niet ook lelijk wordt van binnen door wrok en boosheid.

Denk aan Jozef. Zijn broers waren groter en sterker en jaloers en wilden hem zelf doden. Toen hebben ze hem als slaaf verkocht. Wat een moeilijke jaren kwamen toen! Later zei hij: “God heeft dit zo geleid zodat ik jullie kon redden”. En zo was het. Hij werd niet bitter maar groeide daardoor ook in zijn verhouding met God.

Sterkte. Ik zal aan je denken en bidden dat je wijsheid krijgt om goede en milde woorden te spreken en misschien iets goed of liefs voor de ander kan doen thuis zodat je een voorbeeld kan zijn, een zon in huis die de kou verjaagd. Immers kwaad overwint geen kwaad maar goedheid wel.