Het gezag van de Bijbel

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Al een tijdje geleden kwamen de volgende vragen in me op. Als je de wereldgeschiedenis bekijkt zie je dat er door mensen, om verschillende redenen, altijd een behoefte is geweest aan een God. 'Daardoor' zijn er vele godsdiensten ontstaan. Hoe weten wij nu dat de Bijbel, waarop wij ons geloof baseren, geïnspireerd is door God? Dat horen we in de kerk van mensen die gemiddeld niet langer leven dan wij en die hebben het ook weer van andere mensen. Ik wil graag met mijn hele hart geloven in God en de Bijbel, maar deze vraag belemmert me daarin.

Antwoord

De mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Deze mens, die van God is afgevallen, mag zijn Schepper leren kennen uit de natuur: de schepping en instandhouding en regering van de gehele wereld. Duidelijke en volkomener openbaart Hij Zichzelf in Zijn heilig en goddelijk Woord (art 2 Ned. Geloofsbelijdenis). Buiten dit Woord om kunnen wij God niet leren kennen zoals Hij is en Zich in Christus heeft geopenbaard.

Hoe kunnen wij weten dat Gods Woord de waarheid is? Dat de Bijbelschrijvers door de Heilige Geest geïnspireerd zijn? We belijden dat met artikel 3 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Zie ook 2 Petrus 1:21.

Bewijzen? Het gaat hier niet over bewijzen of zekerheden die we met ons verstand kunnen vaststellen. Of die op een wetenschappelijke beschouwing zijn gegrond. Maar het is een zaak van het geloof. Het Woord van God bewijst zelf dat het de waarheid is. De Heilige Geest overtuigd daarvan. Dezelfde Geest die de Bijbelschrijvers inspireerde bevestigt in hart en leven dat Gods Woord de waarheid is. Zie ook artikel 5 van de NGB.

Als we de Bijbel gelijkschakelen met andere boeken, dan stellen we het christendom ook gelijk met andere godsdiensten. En dat wil zeggen dat de mens zich een god gemaakt heeft. En dat is precies het omgekeerde wat de Bijbel ons leert: God heeft de mens geschapen. We moeten de Bijbel zo ter hand nemen en lezen als een schrijven van de levende en sprekende God tot ons persoonlijk. Neem en lees. En lees biddend om de verlichting door de Heilige Geest. Die getuigt dat de Geest de waarheid is (1 Joh. 5:6).

Over het gezag van de Bijbel is veel geschreven. Ik zou willen aanraden het  boekje van dr. P. de Vries te lezen: “Het Schriftgezag in de knel” (uitgave Blassekijn, Bleskensgraaf 2003).

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

geinspireerd