Bang voor nieuwe zwangerschap

Ds. N. den Ouden / 16 reacties

Vraag

Aan een predikant van de HHK. De Heere heeft 5 kinderen aan ons toevertrouwd maar de opvoeding hiervan valt mij als vrouw zwaar doordat ik een medische aandoening heb waarvoor ik veel medicijnen moet slikken, wat vermoeidheid met zich meebrengt. Mijn man is ouderling en daardoor ook 's avonds vaak weg. Met hulp van de familie redden we het allemaal net maar ik durf niet open te staan voor nog een zwangerschap omdat het soms ook gewoon niet gaat. Mijn man worstelt ermee of hij niet moet stoppen met zijn werkzaamheden voor de kerk om er zo er meer voor de kinderen en voor mij te kunnen zijn. Maar hij voelt zich ook door God geroepen in zijn ambt. Wat is hierin Bijbels gezien wijsheid, waarin we niet het gemak voor onszelf willen zoeken, maar wel onze verantwoording willen nemen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er zijn vragen die alleen opgelost kunnen worden tussen een mens/echtpaar en de Heere, en waar geen algemeen antwoord op te geven is. Zo ligt het ook met deze vraag. In principe stelt een echtpaar met het aangaan van hun huwelijk zich open voor de kinderzegen. Gemakzucht of materialistische motieven mogen niet meespelen, bij een besluit om voor een volgende zwangerschap niet open te staan. Het lichamelijk en psychisch welzijn van de vrouw  mag en moet echter wel meegewogen worden. Het is niet de bedoeling dan een vrouw een sloofje wordt. Van de man wordt gevraagd dat hij met verstand bij zijn huisvrouw zal wonen en aan haar als het zwakkere vat eer zal geven. Het lichamelijk en psychisch welzijn in acht nemen is iets anders dan gemakzucht, al kan ik me voorstellen dat het hart zich afvraagt: Wat is in deze gemakzucht, en wanneer mag je zeggen: De Heere weet dat het op dit moment de krachten te boven gaat? De beslissing in deze is er ten diepste één voor Zijn aangezicht. Daar kan een buitenstaander niet tussen komen.

Aangaande ambt en gezin: De eerste verantwoordelijkheid van de man ligt wel in het gezin. Ik neem een tendens waar dat soms al heel snel gezegd wordt: Ik kies voor mijn gezin. Daarmee worden dan soms wel heel snel allerlei verantwoordelijkheden uit de weg gegaan. In principe maakt een moeder het in het gezin mogelijk dat ook man ook buiten zijn gezin (in de poort), in kerk een maatschappij, kan arbeiden in Gods koninkrijk. Als de gezinssituatie echter zodanig is, dat hij thuis niet gemist kan worden, dan hoort hij thuis te zijn. Meestal zijn er wel andere mannen in de gemeente die in de kerkenraad zitting kunnen hebben. Er is er echter van al die mannen maar één, die vader in dat ene gezin kan zijn. Wat hebben we hierin persoonlijk Zijn leiding nodig. Die kan Hij geven door mensen, maar meestal ook vanuit de persoonlijke omgang met het Woord, waardoor Hij ons Zijn wil doet verstaan.

Ik weet niet of dat het ook de bedoeling was van de vraag, maar zoals ik het aanvoel lijkt het me geen goede zaak om ter wille van het ambt, niet open te staan voor een nieuwe zwangerschap. De verantwoordelijkheid en de opdracht inzake huwelijk en gezin wegen mijns inziens zwaarder en staan in een nauwere betrekking tot ons, dan die van het ambt. In en door het gezin en kinderen die geboren worden wil de Heere toch in de eerste plaats Zijn koninkrijk bouwen. De Heere geve jullie wijsheid in dit alles! Hij is een God die leeft, en die leidt, en die spreekt, hoewel we dat niet verdienen. Hij wijze jullie de weg en geve Zijn vrede daarin.

Vriendelijke groeten,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

gezinsvormingopvoeding
16 reacties
Race406
Als de vrouw nu een kind erbij niet aankan dan kan de man zijn ambt wel neerleggen, maar dan blijft het probleem dat de vrouw het meeste van de tijd met de kinderen omgaat. De man werkt immers? Als hij zijn ambt wilt neerleggen om meer kinderen te kunnen krijgen dan zou ik zeggen: Laat hem in het ambt en geniet van de kinderen die je nu hebt! Als het erom gaat dat je samen meer tijd wilt/moet hebben omdat je er anders echt aan onderdoor gaat dan zou de keuze niet moeilijk zijn voor mij.
Maar: Neem samen biddend een keuze, en verwacht het van Hem. Hij zal je leren hoe je wand'len moet, ook in deze kwestie!
jodeloiti
Misschien rare opmerking hoor, maar als je geen kinderen meer wilt (of aan kunt) maar geen pil mag gebruiken, kun je dan geen gemeenschap meer hebben met je vrouw? Hoe voorkom je dan dat er meer kinderen komen?
muurbloempje
Door periodieke onthouding (tijdens de vruchtbare dagen)
joelie
Alsof periodieke onthouding geen anti-conceptie is...
pannenkoek
Vroeger kreeg ik de stempel MBD (tegenwoordig heet het ADHD) zeker in drukke tijden zoals nu op ons akkerbouw bedrijf is het aan mij te zien. Mijn man is ouderling, en in de winterperiode is het erg druk met huisbezoeken en catechisatie. Daarnaast vervuld hij (nog wel) een bestuurstaak op school. In de winter is hij 3 of 4 avonden weg. Daarnaast is er nog het nodige voor te bereiden in een vacante gemeente. Wij hebben 4 kinderen. Tussen de 3e en 4e gebruikte ik de pil. Maar volgens mijn man was ik in die periode erg saai. Ik had eigenlijk geen zin om te vrijen, er ging niks van mij uit. Het kon vaak, maar ik had er geen zin in. Nu doen wij het 1x per maand. direct na de menstruatie, en dat gaat 5,5 jr goed. Hier voelen wij ons beter bij dan het gebruik van de pil. Periodieke onthouding vraagt iets van beide personen. Wij voelen ons er allebei goed bij. Het liefhebben en beminnen van elkaar kan ook 4 tot 6 weken zonder gemeenschap.

Of periodieke onthouding echt anti-conceptie is weet ik niet. Dan doen er eigenlijk dus veel meer mensen aan anti-conceptie dan wij weten. De man moet met verstand bij zijn vrouw wonen ( en andersom ook) dus om 'maar aan de vrijen' is denk ik niet goed. Het is in de refokringen wel de meest 'toegestane' manier. Maar niet de meest betrouwbare.
joelie
@pannenkoek
Niet iedereen is hetzelfde. Dat zie je maar weer.
Met jullie vrijfrequentie was ik nu "in de steek gelaten" moeder met kinderen. Mijn man zou hier echt geen genoegen mee nemen.
En dus ben ik blij met de bestaande middelen.
Race406
En vervolgens gaat de discussie weer over anti-conceptie....
@joelie: Je trouwt niet met elkaar om de seks, maar omdat je van elkaar houdt!!!! Dus jij gelooft dat als je niet vaker dan 1x in de maand seks hebt, je man bij je weggaat? Ik vind het een trieste opmerking/constatering eerlijk gezegd. Als DAT waarheid is.....
Een ieder heeft zijn/haar eigen redenen om wel of geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken. En trouwens: Vrijen/seks hoeft echt niet altijd te bestaan uit "echte" seks. Je kunt elkaars verlangens ook op een andere manier bevredigen, toch? Of zeg ik nu teveel....
joelie
@Race406 Of hij echt weg zal gaan weet ik niet, maar weet wel zeker dat het onze relatie niet ten goede zal komen. Ondanks het feit dat we echt veel van elkaar houden. Weet ook heus wel dat er voldoende creatieve manieren zijn om dit op te lossen. Maar waarom dan niet gewoon de middelen, dat maakt alles toch een stuk relaxter. Door bewust "het" niet te doen, ben je toch ook gewoon bewust bezig om het krijgen van kinderen tegen te houden? Wat is daar dan beter aan, dan het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Dat is dan weer mijn vraag? Ben er van overtuigd dat hier dus bijbels gezien geen antwoord op is. En dat je hier dus persoonlijk antwoord van God op moet krijgen. En dat dat voor de een een ander antwoord zal zijn, dan voor een ander, daar ben ik van overtuigd. Aangezien God maatwerk levert, om het zakelijk uit te drukken.
Race406
@joelie: Ik heb ok niet gezegd dat ik tegen voorbehoedsmiddelen ben. Heb er tot op zekere hoogte absoluut geen problemen mee!
Maar je reactie viel me op, vandaar. En als je geen zin in seks zou hebben en hij wel, dan hoef je je niet altijd als "underdog" op te stellen (beetje rare woordspeling in dezen trouwens... :-) ), maar kun je daar ook creatief mee omgaan. Ik hoef niet nader aan te duiden wat ik bedoel denk ik. ;-)
joelie
@Race406 Heb met mij geen medelijden ; ) . Wij komen er samen prima uit!
En zo'n relaxed liefdesleven wens ik iedereen toe!
Race406
@joelie: Ik heb ook geen medelijden met jou! Een ieder geeft zijn/haar liefdesleven op eigen manier vorm en inhoud.
Veel plezier..! ;-)
Samanthi
Opnieuw dit probleem, heel groot probleem, ik heb het al eerder gezegd en deel het met joelie dat 1x per maand voor een man een groot probleem zou kunnen worden, in de bijbel staat niet voor niets enige tijd onthouden met beider toestemming, maar niet een te lange tijd, en dan niet om het kindertjes tegen te gaan maar om te vasten en te bidden en het zou heel hypocriet zijn als je dat precies in je vrichtbare dagen gaat doen.
Ik weet het en veroordeel niemand, want iedereen is anders, maar ikzelf zou het geen oplossing vinden.
Wat je ook doet het is geboorte beperking. Maar dat het een groot probleem is ben weet ik zeker!
Ga er iig biddend mee om!
gr van Samanthi
Pompelmoen
@Samanthi
Al verschillende malen is in de afgelopen tijd de bijbeltekst voorbij gekomen: 'En gij zult met verstand bij haar liggen', o.i.d. Als je het van hypocrisie vindt getuigen wanneer een echtpaar, in navolging van deze bijbeltekst, z'n 'verstand' bewust inzet om aan geboortebeperking te doen - waar ligt de grens dan?

Ik denk dat we de meetlat ook té hoog kunnen leggen voor onszelf. Aan alle keuzen zitten kritische aspecten - maar misschien moeten we ook maar aanvaarden dat geen enkele weg de volmaakte is. En onszelf niet eindeloos blijven kastijden met de haken en ogen die in deze discussie allemaal genoemd zijn.
joelie
@Pompelmoen
Deel je mening volledig.
Samanthi
@Pompelmoen
Even recht zetten, want dat hebik niet gezegd!
met verstend bij haar wonen staat niet zo in de bijbel, maar in het huwelijksformulier.
Ik had het over de tekst 1 Kor.7 : 5!
Dit is voor bijbelstudie vansten en bidden en niet on kinderen tegen te gaan, dit heeft ook niets met verstand bij je vrouw wonen te maken.

Voor de rest ben ik het volkomen met je eens.
Rianne1357
Race ik ben het volkomen met je eens.
Allen 1 aanvulling op joelie, joelie ik begrijp dat je vragen hebt over voorbehoedsmiddelen en die natuurlijke wijze van niet zwanger worden. ik vind dat ook iets dat laatste daar ik soms een beetje om moet lachen helaas, want ik vind het het zelfde ook Jij beslist en niet de Heere. ik ben niet tegen een niet abortief werkend middel tydelijk ivm gezondheid. ik heb oo keen prolife arts gehad die het mij tydelijk voor schreef. maar voor ieder persoonlijk geld, vraag de Heere om raad om antwoord. en als jij in de situatie wat je jullie beslissen met De Heere rust hebt. dan moet je nooit naar mensen luisteren.
en dan toch nog iets, ik hoop niet dat er een man wegloopt bij minder vrijen en of sex, want dat zou heel heel triest zijn. want dat moet en mag niet het een en al of het 1e in ons huwelijk zijn toch? stel dat een vrouw gehandicapt wordt lichamelijk of anders? trouw is een heel belangrijk woord.