Junia of Junias

Herziene Statenvertaling / 3 reacties

Vraag

Waarom heeft de HSV in Romeinen 16 Junia met Junias, een niet bestaande mannelijke vorm van Junia, vertaald? Dit is ook de keuze van de Statenvertalers geweest, maar het is toch wel duidelijk dat dit niet klopt? Er wordt zelfs gezegd dat de Statenvertalers dit bewust fout vertaalden omdat ze niet konden/wilden geloven dat het hier om een vrouw ging. Ook de King James heeft het over Junia, de Statenvertaling staat hier echt alleen in. Dus waarom houdt de HSV toch aan Junias vast?

Antwoord

De Statenvertaling staat hier zeker niet alleen. De TELOS-vertaling en de NBG 1951 hebben het ook. Het kan hier zowel om een man of een vrouw gaan. De keuze hiervoor hangt af van de plaats van de accenten op het woord. Aangezien de accenten echter pas veel later in de Griekse tekst geplaatst zijn, valt niet met absolute zekerheid meer te zeggen of het hier om een man (Junias) or vrouw (Junia) gaat. Het is waar dat recentere vertalingen de voorkeur geven aan Junia. Het gaat echter te ver om te zeggen dat Junias fout is, en daarom hadden de herzieners niet het mandaat om de Statenvertaling hier te corrigeren.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingenGrieks
3 reacties
Race406
Junias schijnt niet eens als naam te hebben bestaan. Dus, toch een vrouwelijke apostel.....?
Omega
@Race406 Probleem is dat je zonder accent op de i of a niet kunt zeggen of het om een man of vrouw gaat. Dus je eerste conclusie is wat voorbarig ;-) Tot de zevende eeuw zijn die accenten in de codexen niet geplaatst. Het blijft dus giswerk. Behalve natuurlijk als je de zwijgteksten van Paulus er bij betrekt (Schrift met Schrift vergelijken). Dan zou het vrij onlogisch zijn als een belangrijke vrouwelijke apostel opeens zou moeten zwijgen in de gemeente.
Race406
@Omega: Er zijn ook geschriften gevonden van Romeinen waarin er geen Junia(s) staat, maarp JuLia.