Den uitverkorenen naar de voorkennis van God

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Nergens in de Bijbel wordt uitgelegd wat nu eigenlijk met de uitverkiezing wordt bedoeld. Slechts op én plaats staat daarover een aanwijzing: 1 Petr. 1:2: "Den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader...". Wie echter deze, blijkbaar voluit bijbelse, gedacht aanhangt, wordt al snel beschuldigd van remonstrantisme. Waarom wordt er in de reformatorische kerken gesproken van een uitverkiezing in de vorm van "selectie vooraf", terwijl de bijbel toch duidelijk lijkt te spreken over een "voorkennis" van eeuwigheid.

Antwoord

Het is niet waar dat de Bijbel alleen in de genoemde tekst iets uitlegt over de uitverkiezing. Het woord zelf komt meer dan 40 keer in de Bijbel voor. Maar let bijvoorbeeld eens op Romeinen 8:29: "Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te worden, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen."

De Dordtse Leerregels die op een onnavolgbare wijze de uitverkiezing op grond van Gods Woord belijden, spreken hierover duidelijke taal. En deze leer aanhangen is niet remonstrants, integendeel. Het zijn juist de artikelen tegen de Remonstranten. Calvijn noemt de verkiezing het fundament van de kerk.

Nu is de verkiezing geen struikelblok of een muur, maar een poort. En zeker geen "selectie vooraf"! Lees het boek van ds. C. den Boer: "Om 't eeuwig welbehagen". Om meer duidelijkheid te verkrijgen. kan ik ook verwijzen naar de Institutie van Calvijn, Boek III, par. 21 en 22.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

uitverkiezing