Laks in de middelen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Het is lang geleden dat ik echt in m'n bijbel gelezen en echt gebeden heb. Vaak ben 's avonds te moe of lees ik even wat zonder eigenlijk echt te begrijpen wat er staat. Ik ging vroeger eigenlijk heel weinig naar de catechisatie. Nu vind ik mezelf daar te oud voor (27 jaar), maar ik zou zo graag wat meer van het geloof willen begrijpen. Als mensen me wat over het geloof vragen of er is tijdens de vakantie een bijbelstudie, dan weet ik niks te zeggen. Ik klap gewoon dicht. Ik wil graag dat het anders word, maar ik weet niet hoe.

Antwoord

Als je een tijd achter elkaar weinig eet of drinkt, dan gaat je conditie achteruit. Dat is ook op geestelijk gebied zo. Uit de formulering van de vraag begrijp ik, dat het lezen in de Bijbel ook niet echt de interesse had, die dit verdient. En als je daarvoor 's avonds te moe bent, dan moet je daarmee 's morgens vroeg beginnen. Maar als de interesse ontbreekt, zijn er duizend redenen om de Bijbel dicht te laten. De duivel zal daar blij mee zijn. En de catechisatie kun je moeilijk over doen.

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17). Je moet dus zelf het Woord open doen en daar zijn, waar het open gaat: in de eredienst en op een Bijbelkring of catechisatie of cursus.

Ik kan je drie dingen aanraden:

1. Neem iedere dag 's morgens een kwartier tijd voor Bijbellezen en gebed. Als je je daartoe zet, zul je merken dat het Woord open gaat. Gebruik daarbij eventueel een eenvoudig dagboekje. En vraag aan de Heere of Hij daarbij je verstand verlicht.

2. Om kennis op te doen worden er 's zaterdags (een keer per veertien dagen) cursussen gegeven. B.v. de cursus C.O.G in de Gereformeerde Gemeente of de cursus Theologische Vorming Gemeenteleden vanuit de Gereformeerde Bond (In Zeist, Gouda, Harderwijk en Middelharnis). Er is ook een schriftelijke Bijbelcursus (Bondsbureau G.G. in Woerden).

3. Geef je in eigen gemeente op voor de Belijdeniscatechese. Daarvoor ben je nooit te oud. Ook al doe je nog geen belijdenis, deze catechese is uitermate geschikt om je kennis aan te vullen.

Neem je Bijbel, bid elke dag.

Ds W. C. Meeuse