Opheffen censuur na overlijden ex-partner

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Een echtscheiding gaat in tegen zevende gebod. Hertrouwen na een scheiding wordt daarom afgekeurd. Hertrouwen na het overlijden van een huwelijkspartner is echter niet afkeuringswaardig. Mijn vraag gaat over het geval dat er na een scheiding hertrouwd wordt. Als de eerdere huwelijkspartner daarna overlijdt, is dit tweede huwelijk dan nog steeds afkeuringswaardig of niet? Wordt censuur dan opgeheven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Dank voor deze vraag. Echter: niet alle echtscheiding gaat in tegen het zevende gebod van de Wet des HEEREN. Echtscheiding op grond van overspel, is -hoewel niet geboden- zeker geoorloofd.  Een tweede huwelijk van of door de onschuldige partij, is geoorloofd en kan ook zonder bezwaar kerkelijk worden bevestigd. Al is er in een huwelijkscrisis bij de Heere altijd de genade-mogelijkheid om -in de weg van schuldbelijdenis-  opnieuw te beginnen. Dan en zo wordt de huwelijkstrouw tussen die ene man met zijn eerste vrouw hernieuwd en hopelijk verdiept. En zo echtscheiding voorkomen.

Maar tegenwoordig komt echtscheiding -om allerlei redenen- veelvuldig voor. Helaas ook in de kerk. De rechten van de moderne mens nemen sterk de overhand over de rechten van God op de mens en diens huwelijksrelatie. Dit moet niet zo zijn zegt de Heere Jezus in Mattheus 19:8-9. En die lijn klinkt ook door in Paulus’ brieven. Zie bijvoorbeeld. 1 Korinthe 7: 10-11.

Als er toch echtscheiding plaatsvindt op oneigenlijke gronden in de gemeente des Heeren dan kan/moet de kerkenraad op zeker moment de weg van tuchtuitoefening inslaan. In dit geval kan de verlaten partij ook niet (kerkelijk) hertrouwen. Omdat de Bijbel de huwelijksband ziet als alles omvattend , tussen die ene man en die ene vrouw. Zo'n christelijk huwelijk dient namelijk een afstraling te zijn van de geestelijke eenheid tussen Christus en Zijn gemeente. Zie Efeze 5:30-33. Na het overlijden van een/de huwelijkspartner kan de achtergebleven weduwe of weduwnaar hertrouwen. En kan de (eventueel nog bestaande) kerkelijke tucht opgeheven worden.

Ingeval van hertrouwen, vervolgens censuur en later het overlijden van de ex-partner... in deze zaak durf ik geen definitief antwoord  te geven. Ik heb daarvoor te weinig informatie over onder andere de persoon, de omstandigheden, de schuld(vraag), de geestelijke houding van betrokkene(n), toen en nu. Voor kerkenraden zijn dit moeilijke kwesties die onderling heel verschillend kunnen liggen. Ook in de begeleiding. Van belang blijft vooral ook de geloofshouding van de hertrouwde man. Is er verootmoediging/schuldbelijdenis (gekomen) onder de terechte tuchthandeling van de kerkenraad? Dat alles speelt mee in de overweging op  weg naar herstel van de onderlinge verhoudingen. Dat geheel overzie ik niet en daarom kan ik helaas geen definitief oordeel geven.

Deze tere, persoonlijke omstandigheden kunnen voor kerkenraden en gemeenteleden moeilijke kwesties vormen om de juiste bijbelse lijn te vinden en te volgen in de concrete omstandigheden. Hier is veel gebed voor nodig. Laat dat er ook zijn voor (toekomstige) echtparen! Opdat er een geestelijk stevige basis is of komt, waarop de  liefde, trouw en wederzijdse verbondenheid kan groeien en bloeien en standhouden – totdat de dòòd ons scheidt. Of:  de Heere Jezus terugkomt. In de hemel en op de nieuwe aarde zullen we niet meer getrouwd zijn. Maar de Bruidegom Christus zal dan één zijn met Zijn duur gekochte bruid – de kinderen des Heeren. Zeg nu zelf: dat is toch eeuwig Thuiskomen! Voor gelukkig getrouwden en alleengaanden.  Ook voor Gods kinderen die op aarde niet (meer) getrouwd zijn!  Hopelijk mag je dit (geloofs)uitzicht zelf ook kennen en beoefenen.

Met hartelijke groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

hertrouwen