Vrij Zijn-conferenties

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 15 reacties

Vraag

Hoe kijkt u aan tegen de Vrij Zijn-conferenties? Zijn deze oveenkomstig Gods Woord of moet ik ze zien als een valse leer?

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat me allereerst opvalt is dat je vraag heel algemeen gesteld is. Wil je zelf naar zo'n conferentie of wil je anderen die erheen gaan beoordelen? Dat laatste lijkt me niet onze taak. In dit antwoord richt ik me op het eerste; dat jij erheen wil.

Vooropgesteld, wat is het mooi als mensen niet alleen op zondag, maar ook op andere dagen bezig willen zijn met het Woord van God. Wat kan je beter doen dan samen met anderen luisteren naar en leren vanuit de Bijbel? En, wat is het fijn waneer mensen verlangen naar vrijheid. Er is zoveel gebondenheid en slavernij in ons leven. Dus wat dat betreft is het goed wanneer mensen nadenken over de vrijheid die God wil geven.

Dus: op naar een vrij-zijn weekend? Ik zou je een andere weg willen wijzen. Zoek het niet in conferenties, maar allereerst in de eigen gemeente. Daar waar God jou een plaats gegeven heeft. Daar werkt de Heere al generaties lang.

Let a.s. zondagochtend eens heel goed op aan het begin van de kerkdienst. Meestal klinken dan de woorden: Ik ben de HEERE (jo)uw God, die je uit de slavernij bevrijd heeft.

En let eens op als je zingt, ik noem er een paar liederen, er zijn er veel meer te noemen: “We ontkwamen haast des vogelvangers net, de strik brak los en wij zijn vrijgeraakt” (Ps 124, OB). “Waar God de Heer Zijn schreden zet, daar wordt de mens van dwang gered” (Gez 305, liedboek voor de kerken).

Elke zondag is er een vrij-zijn dienst. Waar? In jouw eigen gemeente. Wees daar aanwezig. Zie er biddend naar uit. Doe betrokken mee.

Wanneer het verlossingswerk van Jezus centraal staat, dan wordt vrijheid geschonken. Ik zou je willen vragen: waardeer je eigen gemeente. Daar wordt het heil (ook) geschonken, de rust, de vrijheid. Verwacht het niet van bijzondere meetings. Natuurlijk kan God daar werken. Maar, onze God werkt al eeuwen in kerken en kerkjes die onvolmaakt zijn. Toch, dwars door al het tekort van de kerk heen, geeft Hij daar mensen de vrijheid.

Waarom ik het zo verwoord? Wat ik om me heen zie, is het volgende: Mensen die conferenties als deze bezoeken, worden soms heel selectief in het bezoeken van de kerkdiensten in eigen gemeente. En daarnaast ook zeer kritisch op alles wat er daar in hun ogen niet goed gaat. De eigen kerk: dat stelt opeens niet zoveel voor. Soms komt het me over alsof zij zich daar boven verheven voelen. Dat is zo 'gewoon', zo 'onder de maat'. Volgens mij moeten we die kant niet op. Jezus ging op sabbat naar de synagoge. Er zou van alles voor te zeggen zijn, dat Hij daar niet meer hoefde te komen. Hij deed het toch, week in week uit. Laten we Hem daarin volgen. Dat is onze opdracht.

Dan nog een spa dieper. Wat is vrijheid? In dit leven is alles onvolmaakt, ook het leven met de Heere in vrijheid.

Het volk Israel was bevrijd. Om als vrije mensen te leven, gaf God Zijn wet (!). Als een omheining. Vrijheid is dus geen wetteloosheid. Lees Psalm 119 eens, dat is een lied van iemand die vrij is en tegelijk Gods geboden lief heeft. Ik heb soms de indruk dat allerlei conferenties vandaag een ander accent leggen...

Vrijheid is in dit leven onvolmaakt. Paulus zegt (jaren na zijn bekering): “Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde, het goede dat ik wil doe ik niet, het kwade dat ik niet wil doe ik” (Romeinen 7). Dat is de ervaring van heel veel mensen. Wat denk je, helpen we tobbende christenen met een kreet dat je moet gaan staan in de vrijheid of zou het beter zijn om hen te troosten dat het eens volmaakt wordt.

Echte vrijheid is daar waar je geboeid raakt door de Heiland, waar je gebonden bent aan de Bijbel en verbonden met de eigen gemeente.

Wanneer je die basis hebt, dan kan je best naar zo'n conferentie gaan. Dan hoor je wat andere accenten. Je maakt kennis met een andere beleving. Misschien spreekt het je aan, misschien ook niet. Dat geeft niet. Je bent daar dan met het besef: ook hier is het onvolmaakt. En tegelijk kan ik erdoor leren. Je weet: een volkoren boterham is gezonder dan een opgeklopte slagroomsoes, ook al smaakt die lekkerder. Dat geldt in het natuurlijke leven, dat geldt ook op het kerkelijke erf.

Na de conferentie ga je naar huis. De volgende zondag ga je weer naar je eigen kerk en zing je mee: “Hier wordt de rust geschonken, hier het vette van Gods huis gesmaakt” (Psalm 36).

Al het onvolmaakte in dit leven, van de kerken en van conferenties doen ons des te meer verlangen naar de grote Bevrijdingsdag.

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

conferentie
15 reacties
hvdijk66
Samen met een groep mannen in mijn gemeente ben ik een aantal jaren naar een mannenconferentie gegaan. Het waren stuk voor stuk prachtige ervaringen. Samen de bijbel bestuderen, samen zingen, samen eten, samen lachen, samen bidden... Ik heb er enorm veel aan gehad en denk er met veel vreugde aan terug.

Juist het gegeven dat ik een heel weekend gereserveerd had voor deze dingen was voor mij heel waardevol. Er waren geen andere verplichtingen. Als we wilden napraten dan was die tijd en gelegenheid aanwezig. Er ontstonden gesprekken tussen broers onderling die normaal niet zo snel gevoerd zouden worden. Er werden dingen opgebiecht die tussen God en mens stonden. Met tranen in de ogen hebben we gebeden om vervolgens te ervaren hoe groot Gods liefde en genade is.

Als ik weer terugkwam in de eigen gemeente had ik geen kritiek op de gang van zaken daar. Met nog meer vreugde bezocht ik de diensten. Ik verlangde ernaar om met broers en zussen te spreken over de nieuwe dingen die ik ontdekt en ervaren had. Het spontane, oprechte gesprek en gebed zette zich voort in de eigen gemeente.

Ik begrijp daarom de terughoudendheid van Michel van Heijningen niet, hoewel ik zijn antwoorden meestal bijzonder waardeer. Ik gun iedereen de verrijking en verdieping die ik heb meegemaakt. Het verschil tussen de kerkdienst en de conferentie kan misschien groot zijn. Maar het zijn ook geen gelijkwaardige begrippen. Als je na het bezoeken van een conferentie alleen maar commentaar hebt op eigen kerk en gemeente dan heb je mijns inziens niet begrepen waar het om gaat. Ik hoop juist dat bezoekers van dit soort conferenties meer en meer ontdekken van Gods onbegrijpelijke liefde en daar vervolgens veel van uitdelen in eigen gemeente en daarbuiten.
henkie
Als je een beetje bent ingewijd in de wereld van conferenties dan weet je dat er veel kritiek is op eigen (en andermans) kerk(verbanden). Van Heijningen noemt dat vanuit zijn achtergrond als leraar en kerkelijk werker en ik denk dat hij daar dus genoeg ervaring mee heeft. Dit is mijn ervaring overigens ook met het fenomeen.

Gelukkig is het ook tot zegen voor velen. Voorwaarde is wel dat er een goede basis is, zoals in het antwoord staat.
Jeremiah
Vrij zijn gaat uit van de evangelische beweging, daar moet je je dus ver van houden.

Mooi antwoord van Michiel.
Omega
Helaas heeft Michel van Heijningen gelijk. Ik heb in het verleden nogal wat conferenties bijgewoond. In mijn eigen gemeente (en gezindte) deugde vervolgens weinig meer. Gelukkig is het door veel Bijbelstudie (en Gods genade) later weer goedgekomen ;-)

Ik denk dat het daarom verstandig is dat je conferenties bijwoont die passen bij je eigen identiteit en achterban. Als je uit een evangelische gemeente komt en een soortgelijke bijeenkomst bijwoont kan ik me voorstellen dat je daar geen jeuk van krijgt. Ik wel ;-)
evantorisch
Niet te pruimen wat een neerbuigendheid van Jeremiah! Volgens mij discrimineert God niet, anders had je kunnen voorstellen of Hij, in zijn Vaderhuis met vele woningen, niet een achterafwijkje voor evangelicalen apart zou kunnen houden.

Ik ga al jaren naar de conferenties van vrijzijn.
Van Pinkster-evangelisch tot Gergem en alles wat er tussenin zit bij elkaar.
Er wordt daar juist gewaarschuwd om niet negatief over je eigen of elkaars kerkgenootschap te doen.
Grappig trouwens dat mensen regelmatig zeggen dat ze 'die goede basis' juist bij vrijzijn hebben gevonden.
Het lijkt me het best om maar niet te generaliseren.

Verder ben ik er van overtuigd dat overal wel eens iets verkondigd wordt wat niet klopt, niet alleen op conferenties maar in kerken evengoed.
Gaan we dan meteen over een valse leer spreken?
Jeremiah
Overal zijn misstanden en geen een kerk is perfect.

De reformatorische geloofsleer, de oude waarheid voluit gebaseerd op de Schrift. Daarnaast de Catechismus, de Dordtse leerregels, onze geloofsbelijdenissen. Oudvaders. Ellende, Verlossing, Dankbaarheid. De Evangelische beweging moet er allemaal niets van weten. Ze hebben hun eigen geloof ontwikkeld. Daarom is het belangrijk om jongeren te waarschuwen. Alleen die banner al "vrij zijn, leef met lef" daar krijg ik het koud van. Gelukkig heeft de vraagsteller al onraad geroken: het is idd een valse leer, en daar moet je je ver van houden, maar dat had ik al gezegd.
Johnvb
@Jeremiah

Als jij in de hemel komt zal je je wel heel eenzaam voelen denk ik zo.
Want al die evangelischen, koptische christenen, orthodoxe ...,
strict baptists etc. etc. zijn er niet.

Of....

Gelukkig kijkt God verder en heeft Hij miljoenen kinderen uit alle kringen. Dat zegt de bijbel trouwens ook.

Je mag je voorkeuren hebben, zelfs ook je huiveringen bij de verschillende overtuigingen. Die heb ik ook, maar om zo koud en hard alles wat niet refo is af te serveren getuigt dat Gods liefde je (nog) niet heeft veranderd. Want Zijn liefde geeft liefde tot de naaste en in het bijzonder tot allen die Zijn naam lief hebben gekregen. Of God moet dat je nog laten zien.

Ook hierin: God ziet het hart aan, wij wat voor ogen is.
En dan kan ik op één avond heerlijk met een broeder uit de Oud Ger. Gem spreken over Christus en ook heerlijk met een charismatische pinksterbroeder spreken over wie we mogen zijn in Christus en welke toekomst ons wacht.

Ik hoop dat je dat kent. Dan passen deze woorden niet.

Onze vervolgde broeders en zusters zullen in bv een koptische Syrische Kerk heel anders hun geloof beleven en hele andere overtuigingen hebben, maar ze zijn onze broeders en zusters, kinderen van God, die om hun geloof zo vreselijk lijden.

Niet één in de leer, wel één in de Heer'.
evantorisch
@Jeremia zegt: De Evangelische beweging moet er allemaal niets van weten. Ze hebben hun eigen geloof ontwikkeld. Daarom is het belangrijk om jongeren te waarschuwen.

Ik weet niet wat jij gelooft, maar wij geloven dat de zaligheid in geen Ander (Jezus) is; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
Een ieder (gereformeerd, evangelisch, rooms ...) die in Hem gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven. Johannes 3: 16.
Dat wij over sommige bijzaken een andere Bijbel-interpretatie hebben doet daar niets vanaf.
Laat het oordelen maar aan God over, daar heeft Hij jou niet voor nodig.
Jeremiah
@John @evantorisch @koekoek

Lees deze eens:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21084/evangelische-gemeenten/

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1131292/2009/04/03/Ooit-evangelisch-nu-afgeknapt-De-ervaringsverhalen-zijn-schokkend-pijnlijk-en-schrijnend.dhtml

@John

"God ziet het hart aan, wij wat voor ogen is." hoe durf je dat te zeggen terwijl jij zo op de man speelt. Erg zwak hoor. En dat je uit enkele zinnen iemands genadestaat voor de Eeuwigheid kan aflezen vind ik bijzonder.

"Niet één in de leer, wel één in de Heer'."

Daar wil ik het volgende over citeren van R. J. Jansen:

"Maar -mede door de postmoderne tijdsgeest- wordt de gedachte van elkaar aanvaarden ook vaak toegepast als er verschillende visies zijn op de kernzaken van het Evangelie. Als de Naam van Jezus maar beleden wordt, dan kunnen we over de rest verschillen, zo is vaak de gedachte. Maar dit is een leugen uit de hel. Want “niet een ieder die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet de wil Mijns Vaders” (Matt. 7:21). De tolerantiegedachte heeft veel kerken in Nederland geruïneerd en tot puinhopen gemaakt, omdat de vijand kwam en de wachters op de muur lagen te slapen, of omdat de wachters de vijand zelfs met gejuich hebben binnengehaald. Onder de noemer van oecumene of onder de vlag van geestelijke eenheid, zijn er dwaalleringen toegelaten die velen verleid hebben en de kerk hebben gemaakt tot een geestelijke hoer, ontrouw aan haar Man. "

@evantorisch

"Laat het oordelen maar aan God over, daar heeft Hij jou niet voor nodig."

Gelukkig niet, maar als we voor Gods rechterstoel staan is het te laat. Daarom waarschuw ik jongeren zoveel ik kan voor de leugenleer die naar mijn bescheiden mening in de evangelische gemeenschappen (of mag ik nog kerken zeggen?) wordt gepredikt.

@Koekoek

De "vrij zijn" discussie hebben we hier recent nog gevoerd, daar wil ik me niet weer in storten.

En als laatste: bestel dit boek eens, misschien krijgen jullie groepskorting :D
https://www.bol.com/nl/p/ooit-evangelisch/1001004006500120/
evantorisch
@Jeremia, je krijgt het koud van de slogan 'vrij zijn, leef met lef'.
Maar intussen heb je zelf wel het lef om op Gods stoel te gaan zitten, en verschuilt je daarbij achter gereformeerde namen.
Evangelisch is net zo min eenduidig als gereformeerd.
Als ik in die geest zou reageren zou ik de mensen moeten waarschuwen voor de gereformeerde leugen- dwaalleer die het heil alleen aan de uitverkorenen mogen aanbieden; en omdat ze niet weten wie dat zijn in een wensboodschap vervallen.

Wat je John verwijt, daar maak je jezelf schuldig aan.
Maar met jou ben ik blij dat jij en je gereformeerde medestanders geen vinger in de pap hebben over het oordeel van evangelicalen e.a.
Maar hou je daar dan ook aan. Je veroordeling ligt namelijk duimendik in je reactie.
Eerlijker zou je zijn als je de lezingen van vrijzijn zou beluisteren (op internet te vinden) en dan concreet aan te geven wat de leugenleer is.
En ik kan je nu al vertellen dat dat geen hoofd- kernzaken zijn.
Ook bij ons vergeten we Matt. 7: 21 niet. Eerder wordt ons "werkheiligheid" verweten.

Ik heb speciaal voor jou even op "vrijheid" gezocht, uit de S.V. nog wel:
Lukas 4:19 Om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.
Romeinen 8:21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.
1 Korinthiërs 10:29 Doch ik zeg: om het geweten, niet van uzelven, maar des anderen; want waarom wordt mijn vrijheid geoordeeld van een ander geweten?
2 Korinthiërs 3:17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.
Galaten 2:4 En dat om der ingekropen valse broederen wil, die van bezijden ingekomen waren, om te verspieden onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, opdat zij ons zouden tot dienstbaarheid brengen.
Galaten 5:1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Galaten 5:13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.
Jakobus 1:25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.
Jakobus 2:12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.
1 Petrus 2:16 Als vrijen, en niet de vrijheid hebbende als een deksel der boosheid, maar als dienstknechten van God.
Johnvb
@Jeremiah.

Ik heb uit jouw reacties niet je genadestaat voor de eeuwigheid afgelezen.
Goed lezen wat er staat.

Verder mijn laatste reactie naar jou toe, want het venijn druipt er inmiddels af en dat is niet stichtend.
Ik heb in het algemeen gezegd; Wij zien aan wat voor ogen is, God ziet het hart aan. Dat geld voor een ieder, ook voor mij, ook voor jou.

En om af te sluiten met een je eiegen woorden:
Overal zijn misstanden en geen enkele kerk is perfect.

Ik zou zeggen: ook wijzelf hebben nog blinde vlekken en God ziet gelukkig alles en maakt het eens perfect!
Daarboven zal er geen verdeeldheid meer zijn, geen misstanden zullen heersen en daar zal God alles zijn en in allen!

Zullen we daar ook zijn?

Zijn zegen Jeremiah!
Omega
Het valt soms niet mee om de hand in eigen boezem te steken. Als het gaat om de eigen reformatorische achterban, gebeurt dat hier regelmatig, ook door @Jeremiah Dat geeft hem het recht om ook kritisch naar de evangelische beweging te kijken, die zoals @evantorisch terecht opmerkt, net zo min eenduidig is (beter gezegd, net zo hopeloos verdeeld) als de reformatorische kerken.

Ze zijn er misschien best nog wel te vinden, maar voluit bijbelse aspecten als, zonde, erfzonde/schuld, uitverkiezing en dagelijkse bekering cq wedergeboorte in ruimere zin, komen in veel evangelisch McChurch-jargon nauwelijks (meer) voor of worden ontkend. Onmiskenbaar is er dus sprake van een andere leer (en vervolgens leven). Er lijkt me niks mis mee om dat nuchter te constateren, nog los van welk waarde-oordeel je daar aan geeft. Kand. Ruben Jansen (dank @Jeremiah), zelf afkomstig uit een evangelische gemeente en dus ervaringsdeskundige, heeft daar in diverse antwoorden in de vragenrubriek ook op gewezen. Zie b.v. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22258/zorgen-om-evangelische-kerk/ en deze: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21084/evangelische-gemeenten/

Overigens is er niks mee om op een evangelische wijze bekeerd te worden en op een reformatorische manier bekeerd te blijven ;-)
evantorisch
Als Jeremiah zo kien is de verdeeldheid in de eigen gezindheid te zien, en van daaruit afstand te nemen van onjuiste leringen; dan geeft hem dat geen enkel recht om, wat de evangelische beweging betreft, alles over één kam te scheren. In de eigen beweging wél nuanceren-onderscheiden-afwijzen, zonder gereformeerd af te serveren; maar voor evo's andere maatstaven hanteren.
Gewoon alle vooroordelen dom aannemen (waarin hij niet alleen staat) en niet zelf onderzoeken of het klopt, en dan de hele evangelische beweging afschrijven.
Wij weten het, wij zijn voluit Bijbels, wij hebben de enigste echte juiste leer.
En ervaringsdeskundigen Jansen kan ook niet verder spreken dan zijn eigen beperkte ervaringen.
Omega
@evantorisch Kun jij vanuit jouw eigen beperkte ervaringen dan het tegendeel aantonen? Ik ben nog steeds op zoek naar een evangelische gemeente (van welke richting dan ook) die voluit gelooft in erfzonde en uitverkiezing. Waar kan ik die vinden?
evantorisch
Beter zoeken dan maar. Vanuit mijn beperkte visie ken ik aardig wat evangelische gemeentes, waaronder de onze, die leren wat de Bijbel leert over erfzonde en verkiezing.

Op de vrijzijn conferentie is W. Ouweneel één van de vaste sprekers en dat onderwerp is ook een keer aan bod geweest.
Dus als je werkelijk geïnteresseerd bent kun je het op internet naluisteren.

En verder hangt het behoud van mensen niet af van het enigste echte juiste zicht op bepaalde leerstukken (de eerste gemeente kende de leer die Paulus verkondigde nog niet eens), maar van de geloofsovergave aan Jezus.
Ik geloof dat God veel blijer is met mensen die -al struikelend- in geloof Jezus navolgen, dan dat we anderen gaan afmeten naar de eigen visie van die leerstukken; om ze dan vervolgens te veroordelen en af te branden bij verschil van mening daarover.