Dominee geeft stemadvies

Ds. J.L. Schreuders / 8 reacties

Vraag

Bij ons in de kerk heeft de dominee afgelopen zondag gezegd dat de gemeenteleden niet moeten stemmen bij het referendum over het verdrag met Oekraïne. Dit hebben de meeste leden vervolgens ook niet gedaan. Ik wel en ik heb tegen gestemd. Niet uit egoïsme of iets dergelijks, maar omdat ik denk dat de uitbreidingsdrift van de EU (ook met dergelijke verdragen!) eens een keer moet stoppen en omdat er een burgeroorlog aan de gang is daar. Ik heb heel veel moeite dat een dominee zegt dat de leden uit de gemeente niet moeten stemmen. Ik heb gezegd tegen anderen dat ik tegen heb gestemd en ik krijg hier veel kritiek op. Hoe moet ik hiermee omgaan? Is het verkeerd dat ik niet heb geluisterd naar de dominee?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hoewel de kwestie voor een deel mosterd na de maaltijd is wil ik een reactie niet laten uitblijven. Ik vind het buitengewoon onverstandig van jouw predikant, dat hij zich daarover vanaf  de kansel uitspreekt. Natuurlijk mag een predikant zijn eigen mening hebben (hij is ook staatsburger  en ik heb er ook een mening over), hij mag die op het persoonlijke vlak ook best ventileren en nog liever beargumenteren. Maar de kansel is daarvoor op geen enkele manier een plaats.

Een kanselafkondiging doet een predikant niet op eigen houtje, dus die mag hij zonder de kerkenraad daarvoor om toestemming te hebben gevraagd niet doen. De preek is daar zeker niet voor. Uit welke tekst van Gods Woord zou hij een dergelijke stellingname willen afleiden?  Als het niet uit Gods Woord opkomt  is dan hoort het op de kansel niet thuis. Het is dan niet meer dan een losse flodder en daar zou iedere predikant zich voor moeten schamen. En dan hoop ik maar dat de dominee er niet zijn gebed voor heeft misbruikt... (Ik heb er overigens evenveel moeite mee als de dominee van de kansel gezegd zou hebben dat je wel moet gaan stemmen of dat je voor of tegen moest stemmen).

Het feit dat jij tegen hebt gestemd laat ik rusten. Het zal je misschien niet verbazen dat anderen tot andere conclusies kunnen komen, waaronder ondergetekende. Je hoeft je er van mij niets van aan te trekken dat je het advies van de dominee niet hebt opgevolgd.  De man had zich er niet mee te bemoeien. Alles wat vanuit Gods Woord op de kansel wordt gezegd is van een heel wat beter gehalte en gehoorzaamheid daaraan is uiteraard niet vrijblijvend. Dit valt daar geenszins onder. Ook van de kritiek van anderen op jouw stemmen of tegenstemmen hoef je niet wakker te liggen. Je hebt de vrijheid als een burger van Nederland daar zelf een afweging in te maken. Je hoeft je geweten niet door een ander te laten binden en ik  het mijne niet.

Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees meer artikelen over:

politiek
8 reacties
sydneylover
Mijn waardering voor dit duidelijke antwoord waar ik het 100% mee eens ben!

Ik heb veel vaker verkapte of ook wel onverbloemde stemadviezen vanaf de kansel gehoord. Daarin moeten predikanten zeer terughoudend zijn, juist vanwege de invloed die zij uitoefenen!
Jeremiah
Dee ds van Aalst ook in de Saambinder. Hij gaf een advies om niet te stemmen. Dit ondanks dat hij zelf geen verstand van politiek had en zich had laten bijpraten door iemand. Ach, til er niet te zwaar aan. 't is ook maar een mens. ;)

http://www.debanier.nl/theologie/t-is-ook-maar-een-mens/
mluther
@Jeremiah Zo lust ik er nog wel een paar. Ik ben ook mens, maar heb wel verantwoording af te leggen voor wat ik schrijf. Ds. van Aalst is wel de hoofdredacteur van de Saambinder. Hij zou zich bewust moeten zijn wat de reikwijdte en eventuele gevolgen (kunnen) zijn van een dergelijke oproep. Juist het feit dat hij geen verstand heeft van politiek, had hem ertoe moeten brengen dit niet te schrijven.

Verder heeft ds. Schreuders denk ik al gezegd, wat er over te zeggen valt. Een predikant is geen politicus en is ook niet geroepen om stemadviezen te geven.
hvdijk66
@jeremiah
Bedankt voor je reactie: "Een predikant is ook maar een mens". Het kwam voor mij op het juiste moment. Ik was namelijk enigszins geïrriteerd door het stellige en empathieloze antwoord op de vraag over het bijwonen van een crematie. Omdat ook de mogelijkheid tot het geven van een reactie was geblokkeerd gaf mij dat een onplezierig gevoel. Gelukkig las ik vlak daarna jouw bijdrage. Als ik bedenk dat een predikant ook maar een mens is dan neemt dat de scherpe kantjes weg en kan ik het makkelijker van me afzetten.
Jeremiah
@mluther

Laten we de woorden van dominees die niet direct met de Bijbel te maken hebben niet al te serieus nemen. Tegenwoordig kan iedereen prima voor zichzelf denken. Dus wellicht was het van de idd ds niet handig om dat in de Saambinder te zetten.

@hvdijk66

Robert M. MacCheyne: De mensen zien te veel tegen de predikanten op; zij verwachten wijsheid van hen te ontvangen, maar wij zijn niet tussen Christus en u geplaatst. Het enige nut van de stang was om de koperen slang omhoog te houden. Openbaring 2: De zeven sterren zijn in Zijn rechterhand en kunnen alleen licht geven door Hem. Alleen als zij in de hand van Christus zijn.

De predikanten moeten in de eerste plaats het evangelie verkondigen. Wat ze daarnaast allemaal zeggen of uit de Bijbel denken te halen is toch wat minder belangrijk.
CrA
Ds. van Aalst gaf geen stemadvies. Hij gaf alleen maar aan, waarom hij niet ging stemmen. Hij zei duidelijk, dat hij iedereen vrij liet om zijn eigen keuze te maken. Desalniettemin vroeg ik me af, wat de meerwaarde was, dat hij zijn persoonlijke keuze zo openlijk ventileerde in het artikel.
CeesW
Wat ik een beetje mis in de vraag is waarom de dominee zei om niet te gaan stemmen.

Op zich ken ik genoeg christenen die om principiële redenen helemaal niet stemmen. Die mensen benadrukken niet het burger zijn van Nederland, zoals ds Schreuders maar meer:

Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus, Fil 3: 20
mluther
@CeesW Het klopt dat er christenen om principiële redenen niet gaan stemmen. In Nederland komt het zover ik weet niet vaak voor (ik ken ze niet persoonlijk). Wel weet ik dat baptisten in o.a. Oost-Europese landen zich bewust afzijdig houden van de politiek.

Bij ds. van Aalst speelt dit zover ik weet geen rol. Het heeft puur te maken met waarvoor er gestemd kon worden. Anders zou deze explicite oproep om niet te gaan stemmen overbodig zijn geweest.