Niet naar arts durven na misbruik

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is een aantal jaar geleden seksueel misbruikt. Nadien wantrouwt ze bijna elke man/jongen. Ze heeft af en toe erg last van ‘plekken’ rond haar vagina die ze kreeg na het misbruik. Sinds het misbruik heeft ze er verschillende keren last van gehad. Soms heeft ze het vier maanden niet en dan weer twee weken wel en dan weer even niet. Het is dus niet constant, maar gaat wel gepaard met verschrikkelijke pijn zodat ze niet lang kan zitten of staan. Zelf denkt ze niet dat het van het misbruik komt maar het probleem is dat ze die plekken heeft en door haar wantrouwen het aan niemand durft te laten zien. Zelfs niet aan haar moeder, laat staan aan een vrouwelijke arts. Zij zelf vindt het allemaal wel best, bijt even door en is na een tijdje weer van de pijn af. Toch ben ik niet gerust, wat kan ik het beste doen? En wat voor ziekte/aandoening kan dit zijn?

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Wat is het goed om een vriend/vriendin te hebben waarmee je kunt praten. Er kunnen dan belangrijke dingen naar buiten komen. Het probleem in de gestelde vraag is  om meerdere redenen belangrijk.

1. De onverwerkte verkrachting  en de het begrijpelijke wantrouwen naar  leden van het mannelijke geslacht zijn te begrijpen. Deze dingen schaden haar psychisch en lichamelijk. En het is jammer als ze er niet toekomen kan deskundigen te raadplegen. Het trauma is zeer hevig. Dat kunnen we allen wel aanvoelen en indenken. Je zou zo graag willen dat ze behandeling zoekt. Dit gaat, zo blijkt, niet zomaar over.

2. De  recidiverende 'aandoening'. Op deze summiere informatie is absoluut niet te zeggen wat het kan zijn. De pijnlijkheid en het recidiveren zou indien het gepaard gaat met 'blaasjes' in de richting van een virusinfectie kunnen wijzen. Dit kan heel goed na een verkrachting ontstaan. Het is duidelijk dat een geneeskundig onderzoek e.v. behandeling noodzakelijk is. Mijn eerste advies is om naar de huisarts te gaan. Indien dat niet kan, dan naar een 'drempelvrije’ polikliniek van de GGD.

3. Beste vriend/vriendin, je hebt het goed aangevoeld hier niet gerust op te zijn en ik hoop dat je haar kunt overtuigen (dat kost misschien geduld en inspanning) een arts te gaan raadplegen. Je bent een kostbaar mens dat zich inzet voor de ander.

De Heere zegene je ervoor.
Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

medischseksueel misbruik