Verliefde gevoelens voor mijn beste vriendin

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Sinds enige tijd ben ik (meisje) er achter gekomen dat ik verliefde gevoelens heb voor mijn beste vriendin. Dit voelt heel eenzaam omdat ik weet dat hier een groot taboe op rust in christelijke kring en ik denk/weet dat zij niet op vrouwen valt. Ik wil onze vriendschap niet kwijt raken, want ze betekent heel veel voor me en andersom geldt dat ook. Daarom durf ik het ook niet met haar te bespreken. Ik heb het sterke gevoel dat ik niet zonder haar kan. We lijken zoveel op elkaar en hebben zo'n diepe, sterke vriendschap zoals ik dat nog nooit met iemand anders heb gehad. Het liefst ben ik bij haar en wil ik ons leven samen delen. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je vraag heb ik gelezen. Je schrijft er niet bij hoe oud je bent. Is dit trouwens de eerste keer dat je verliefd bent op iemand? Iedereen heeft sowieso in zijn/haar vroege tienerjaren wel eens gedacht homofiel te zijn. Je voelt je als meisje immers goed thuis bij je vriendinnen en als jongen bij je vrienden. Dat gebeurt ook omdat je meer los komt te staan van je ouders. Dan worden vriendengroepen steeds meer belangrijk. Je bespreekt dan veel met elkaar, je voelt je aan elkaar verbonden en dan houd je ook op een bepaalde manier van elkaar. Ik wil er maar mee zeggen dat het ook een verschijnsel kan zijn dat bij een bepaalde periode in je leven hoort. De afstand tot de andere sekse kan dan best wel groot lijken. Het is ook heel spannend om als meisje verliefd te (durven) worden op een jongen en andersom. Daarom ook mijn vraag naar je leeftijd.

We denken pas aan homoseksualiteit, lesbisch zijn als iemand steeds weer verliefd wordt op iemand van het eigen geslacht en nooit op iemand van het andere geslacht. Is dat ook zo bij jou?

Het is ook wel heel wat om het bespreekbaar te maken met je vriendin omdat je immers nog niet weet hoe zij daar überhaupt over denkt. Stel dat je het bespreekbaar maakt en je vriendin blijkt ook verliefd te zijn op jou, dan zit je eigenlijk meteen midden in een relatie. Als ze daarentegen niet verliefd blijkt te zijn op jou dan kan de vriendschap haast zo niet meer verder doorgaan.

Als je zou willen weten hoe zij denkt over homoseksualiteit kun je toch eens in z'n algemeenheid daar een balletje over opwerpen. Er doet zich vast wel eens een voorval voor in je omgeving of via de media. Dan kun je er zo op afstand over  praten en er achter komen hoe je vriendin over homoseksualiteit denkt. .

Nog belangrijker is dat je er zelf over nadenkt hoe je hierin zelf wilt staan. Wat vind je er zelf van? Als iemand homofiel of lesbisch is, dan kan hij of zij daar op zich niets aan doen. De vraag is dan wel: “Hoe zou je dat vorm willen geven?” Zijn daarin de Bijbelse lijnen voor jou belangrijk? Zou je daar naar willen leven? Of maak je daarin toch liever andere keuzes? Ik denk dat het goed is om er eerst zelf lijnen in te trekken. Het zou dan ook heel fijn zijn als je er met iemand over zou kunnen praten die je vertrouwt. Misschien je predikant of anders een vertrouwenspersoon op je (christelijke) school?

In ieder geval veel sterkte en wijsheid toegewenst.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

geaardheid