Wat vindt u van staken?

Ds. C. van de Worp / Geen reacties

Vraag

Wat vindt u van staken? Is staken ethisch verantwoord? Wanneer mag je wel en wanneer mag je niet staken? Kunt u dit onderbouwen met bijbelse argumenten?

Antwoord

Ik vind staken een lastige materie. Vanuit de eigen werksituatie heb ik daar niet mee te maken omdat ik niet in een werkgever-werknemer verhouding sta.

Over de vraag of staken ethisch verantwoord is wordt wel verschillend gedacht. Om dat in een paar zinnen te beantwoorden is denk ik toch te kort door de bocht. Je kunt heel eenvoudig zeggen met dr. Schalk van de RMU dat staken ronduit verboden is, tenzij doorwerken zonde is. Dat zou het zijn, indien het opvolgen van de orders in strijd komt met hetgeen God in de Bijbel van ons eist.

Je kunt ook zeggen met bijv. mw. A. Klaassen (SGP-jongeren) dat verzet is geboden, zodra het niet-verzetten betekent dat men handelt in strijd met Gods geboden. Ongehoorzaamheid is dan geen recht, het is een plicht. De Goddelijke inzettingen dienen te allen tijde betracht te worden. Dit geldt in alle situaties, zowel ten aanzien van het gezinsverband als ten aanzien van de overheid. In alle andere gevallen is echter blinde gehoorzaamheid geboden, aangezien het het “over ons gestelde gezag” aangaat. Toch behoeft dit alles ook iedere keer weer nadere aanvulling en uitleg.
Door anderen, o.a. prof. Zondag, is aangegeven dat het een lastige materie is omdat de Bijbelse arbeidsverhoudingen niet één op één toepasbaar zijn in onze samenleving. Daar heb je dus al een lastig probleem.

Al met al acht ik mij te weinig in de materie ingevoerd om een evenwichtig en breed afgewogen standpunt te geven. Graag verwijs ik naar artikelen op de opiniepagina van de het RD en in De Banier (SGP), als mede naar publicaties van de RMU om breder voorgelicht te worden.

Met hartelijke groeten,
ds. C. van de Worp

Lees ook: 'Staken'

Lees meer artikelen over:

werk