Drama-oefeningen toepassen in je klas

Ds. J.L. Schreuders / 3 reacties

Vraag

In hoeverre is "drama" verantwoord in te zetten op de basisschool? Ik denk dan bijvoorbeeld aan om sociale vaardigheden aan te leren en om een ander te laten voelen wat hij bij een ander door zijn gedrag teweeg brengt. Ik denk niet aan een musical of zoiets, want dat speelt bij ons niet. In hoeverre mag je drama-oefeningen toepassen in je klas, bijbels verantwoord wel te verstaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als het gaat om het bijbrengen van sociale vaardigheden, dan lijkt het mij geen bezwaar te zijn dit middel te gebruiken. Geheel anders wordt het als het gaat om bijbels drama. Dat bestaat namelijk ook  en wordt in bepaalde kringen zelfs vaak toegepast. Men speelt dan bijbelverhalen na en probeert op die manier de toeschouwer zich  te doen verplaatsen in de gedachten en beleving van een van de  personen die in het bijbelverhaal voorkomen. Dat is zondermeer af te keuren als een in mijn ogen ongeoorloofde vorm van overdracht van Gods Woord.

Ik begrijp echter uit je vraag, dat jij geen bijbels drama bedoelt, maar een vorm van bewustwording van gedragspatronen, enz. Dat lijkt me soms heel nuttig en ik zou niet kunnen inzien  wat daar op tegen is. Al zijn we tegen toneel, dan is dit toch wat anders en dit dient in elk geval een doel.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

3 reacties
blijblij
"al zijn we tegen toneel"

Kan iemand me waarom "we" daar tegen zijn?
dijna61
Ja, misschien weten "we" dat zelf ook niet.
Sommigen zeggen het is niet echt, maar dan moet je ook geen boeken lezen of films kijken, want dat is ook niet echt. Het is vaak een stukje entertainment. Heel leuk en hilarisch.
Maar je kunt drama ook gebruiken voor het doorgeven van een boodschap. Zo wordt drama tijdens een kerkdienst soms ook gebruikt ter aanvullig of onderstreping van de preek.
Dit kan héél veel indruk maken!
Er zijn mensen die hier niets van moeten hebben, maar ze komen vaker niet verder dan:
" Het hoort niet zo" zonder dit bijbels te kunnen onderbouwen.
Als ze ditzelfde drama dan door middel van een filmpje zien, dan hoor je er niemand over.
Het is denk ik een kwestie van wennen.
adriano313
Beste vragensteller, drama geeft iets weer van de uitvoering van beleving. Echter de context of het thema van deze beleving is denk ik waar je zelf goed op moet letten. Drama als woord wordt ook vaak gebruikt in een context van expressie. Jezelf in de praktijk kunnen uiten binnen een onderwerp of thema. Dit kunnen vaardigheden zijn maar ook het uitdrukken van gevoelens of je gedrag aanpassen. B.v. clowntje spelen maar ook karakters naspelen of soc. vaardigheden, (zoals Ds. stelt) en ga zo maar door.

Het thema of onderwerp bepaald dus het doel/ het nut => wat je voor jezelf weer beoordeelt of dit kan of niet. Expressie, drama of jezelf uiten blijft een boeiend onderwerp binnen reformatorische kring. De één wijst het met de meeste wereldse argumenten faliekant af, de ander heeft er juist baat bij gekregen doordat hij/zij zich eindelijk een bepaald gedrag kan aanmeten (kwartje is gevallen) of zich eindelijk kan uiten. Het blijft dus persoonsgebonden.

Naast het aanleren van vaardigheden of gedragsaspecten kunnen ook gevoelens centraal staan. Gevoelens zijn per definitie niet fout, zoals vaak beweerd wordt. We hebben geen emoties (gevoel) gekregen als ballast in ons lichaam. Emoties kunnen zowel positief en negatief beïnvloedt en aangewend worden en hierdoor reageren we op een bepaalde atmosfeer. Je kunt dus oefenen om er op een positieve en wijze manier mee om te gaan.

Echter, via drama kan je wel een negatieve sfeer oproepen, (o.a. tragedie) die blijvend van invloed kan zijn in uw leven. Je openstellen voor negatieve karakters, het aanmeten van ‘rollen’, je onbijbels gedragen (immoreel, boosaardig, toverij, etc), het zijn allemaal atmosferen die niet van God zijn, maar waar je, jezelf wel in kan leren uiten….

Jezelf positief uiten, sterker zoals david ons leert, tot eer van God uiten, gaat ook iets verder dan psalmen zingen in combinatie met een orgel. Het is wel een vorm van verheerlijking of lofprijs maar hiernaast bestaan er genoeg andere vormen waarbij je jezelf kan uiten of tot eer van God kan uiten. Want wie je uiteindelijk bent ( vanaf een basisschool wordt) geeft het hart van deze persoon weer. God kijkt immers naar het hart en niet naar een ingetogen leven(stijl) die veelal door angst of eigen verzonnen normen is ontstaan. Het hart is de poort naar Jezus.

Wijs lijkt mij dan ook om de thema’s of rollenspellen die binnen drama worden aangeboden te beoordelen. Wat gaat er gebeuren, wat gaan ze doen, wat moeten ze oefenen, i.p.v. gelijk te zeggen daar doe ik niet aan mee. Binnen een positieve atmosfeer kan het u kind juist uitstekend vormen. Zolang u de thema’s en de oefeningen maar in de gaten houdt.

Veel wijsheid toegewenst!