Halleluja-klapfiguur

Ds. W.G. Hulsman / 22 reacties

Vraag

Toen ik ongeveer elf jaar was kwam ik in aanraking met de evangelische beweging. Dit kwam doordat ik een vriendin had die daar naar toe ging. Ik merkte dat er met mijn eigen kerk verschillen waren wat betreft leer. Later ging ik zelfs denken dat ik een kind van God was terwijl dat helemaal niet zo zeker was als ik dacht. Nu twijfel ik daar vooral aan.

Dit komt omdat ik twijfel dat als je een kind van God bent, of je dan nog wel gospel mag luisteren. Ik hou namelijk erg van die muziek. Ook gebruik ik niet de Statenvertaling maar een andere Bijbel. Hierdoor ben ik erg gaan twijfelen of je doet zoals ik als je bekeerd bent. Maar als ik Bijbel lees en bid, dan mag ik wel zeker weten dat God er is en ik geloof zelf ook dat hij het gebruikt. Nu zeggen sommigen kerkmensen als ik over iets anders denk dat ik later een halleluja-klapfiguur word. Ik word hier verdrietig en soms ook boos over. We geloven toch allemaal in dezelfde God?

Antwoord

Je twijfelt of je een kind van God bent omdat je niet de Statenvertaling leest en gospelmuziek mooi vindt. Je wordt verdrietig als mensen zeggen dat je een halleluje-klapfiguur zult worden. Maar als je de Bijbel leest en bid, mag je zeker weten dat God er is en geloof je ook dat hij het gebruikt.

Met dat laatste ben ik heel blij. Door de Bijbel spreekt God tot je. Hij wil het lezen in de Bijbel ook zegenen. Daardoor leert Hij ons ook om in Hem te geloven. Ook krijg je er zicht op wat het inhoudt als je ‘bekeerd’ bent. Dan ben je in ieder geval echt niet boven alle strijd verheven. Dan word je nog geregeld heen en weer geschud. Als je dan onzeker bent en verdrietig en boos, ga dan in het gebed tot de Heere Jezus. Zoek er naar om zeker te zijn, wie de Heere Jezus voor je is. Onze vastheid en zekerheid liggen niet in de meningen van mensen, maar in het Woord van God.

Ds. W. G. Hulsman

22 reacties
Duuk
Als ik de reacties lees, dan zou ik als vraagsteller al bij voorbaat afhaken: het is ingewikkeld geworden! En vooral voorwaardelijk (we moeten schuldbrieven krijgen en de schuld beleven).

De enige weg is om Jezus aan te nemen door het geloof en te wandelen in Zijn liefde. Hij geeft jou de Heilige Geest als je gelooft en als je bidt in Jezus' Naam, zal God je alles geven wat je nodig hebt. Als jij God wil prijzen met gospelmuziek: doe het ter ere van God, en Hij zal geprezen worden! Wil je God leren kennen met een andere vertaling dan de SV (wat ik me heel goed voor kan stellen), God zal Zich aan je openbaren.
Geloven is niet iets waarin je perfect moet zijn. Het gaat om je wil om God te dienen. Jezus heeft alles volbracht en je mag door Zijn werk een kind van de hemelse Vader zijn! God zelf zal je volmaken.
hvdijk66
@Duuk:
Toch hoop ik dat de vragensteller jouw reactie nog heeft gelezen :)

Inderdaad Duuk, het evangelie zelf is heel eenvoudig. Het zijn vaak de mensen die weer voorwaarden stellen.

'Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren'. (Romeinen 5)