Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

In Lukas 21:32-33 staat dat sommige mensen die toen leefden alle rampen die daarvoor zijn beschreven zullen meemaken. Maar deze mensen zijn nu toch allemaal gestorven? Hoe moet ik dit vers zien?

Antwoord

6 reacties
QM
Volgens het antwoord waarnaar verwezen wordt betekent 'geslacht' 'de mensen algemeen, waar dan ook en wanneer dan ook, in het einde der tijden'. Ten eerste betekent 'geslacht' 'nageslacht' of 'generatie', niet 'de hele mensheid'. Ten tweede zouden de woorden 'dit geslacht zal geenszins voorbij gaan, totdat alles zal geschied zijn', dan volkomen overbodig zijn. Volgens die definitie van geslacht zou het dan betekenen dat de mensheid niet voorbij zou gaan, totdat al de oordelen geschied zouden zijn... Het is nogal logisch dat die oordelen niet plaatsvinden als de mensheid er niet meer is, dus dat zou dan een nutteloze opmerking zijn.
Johnvb
@QM: Helemaal mee eens!

Waar gaat het in dit schriftgedeelte over? Eerst de eindtijdrede, waarin Jezus onderwijs geeft over wat er allemaal moet gebeuren voordat Hij terug zal komen. Hij eindigt die rede met de hoopvolle woorden: als je deze dingen ziet gebeuren: hef dan je hoofd omhoog, want de verlossing is dan nabij!
Met andere woorden: nu al moeten wij onze hoofden opheffen en Hem verwachten! Want de verlossing is nabij!

Dan eindigt Jezus met een gelijkenis. De vijgeboom gaat bloeien. Als de vijgeboom gaat uitlopen dan weet men dat de zomer nabij is.
Israël is de vijgeboom. Als Israël gaat bloeien, gaat uitlopen, gaat leven, dan weet je dat de wederkomst van Jezus nabij is.

Het geslacht, de generatie die Israël tot bloei heeft zien komen, die zal de wederkomst van Jezus mee maken. Tenminste, die generatie zal niet uitgestorven zijn.
Wanneer is Israël gaan bloeien? Gaan uitlopen? In 1948 werd de staat Israël opgericht en werd er een land op een dag geboren.
Jesaja 66 vers 8 werd toen waarheid! En daarna is het land verder gegroeid en tot bloei gekomen. Denk aan de terugkeer van vele Joden over de hele wereld.

Dus die generatie die dat heeft meegemaakt zal niet uitgestorven zijn voordat Jezus terug zal komen en Zijn koninkrijk zal oprichten. Zie Lukas 21 vers 31. Let op de tekenen!
Wat zegt Mozes over een generatie in Psalm 90? Zo wij sterk zijn, 70 jaar, zo wij zeer sterk zijn 80 jaar.

Hij komt, Hij komt! Wie weet hoe spoedig al!
Maranatha! Kom Heere Jezus, ja kom haastiglijk!
QM
Volgens mij bedoeld Jezus met 'dit geslacht' de mensen om hem heen en niet het geslacht van de eindtijd. In het vers ervoor (Luk. 21:31) spreekt Jezus namelijk zijn discipelen of toehoorders aan met de woorden "alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet dan dat het Koninkrijk Gods nabij is." Bovendien zijn er meer teksten in het Nieuwe Testament waaruit blijkt dat ze de wederkomst daadwerkelijk op korte termijn verwachtten.
Johnvb
@QM Dat zou heel raar zijn en is onmogelijk, want na Pasen tot de hemelvaart onderwijst Jezus ook over het Koninkrijk. Dan vragen de dicipelen bij de hemelvaart of Jezus het Koninkrijk op dat moment gaat oprichten en Jezus zegt dan dat het hun niet toekomt te weten de tijden of gelegenheden, waarover God de Vader de beschikking heeft.

Ook zou het heel raar zijn en is het onmogelijk als het het geslacht is wat toen leefde, want die zijn allemaal gestorven en Jezus is niet teruggekomen. Daarnaast als Jezus de uitleg gaf wat er allemaal zou gaan gebeuren zegt hij ook dat de tijdenen der heidenen zullen vervuld worden. Lukas 21 vers 24. Dat is dat het evangelie naar de heidenen zou gaan en als de volheid der heidenen is ingegaan (zalig is geworden) dan zal het weer ten volle naar Israël gaan en zal Israël zalig worden. (Romeinen 11 vers 11 en 12 en Romeinen 11 vers 25 en 26.

Daarnaast: als Jezus bij alles wat Hij zei het alleen tegen de dicipelen had of tegen de Joden, kunnen wij wel heel veel schrappen. Oa. het Onze Vader. Dat leerde Jezus ook aan de dicipelen. Maar daarmee ook aan ons.

Het blijft: Verwacht de Heere Jezus, want Zijn komst is nabij!
QM
@Johnvb
Jezus noemt ook geen concrete tijden of gelegenheden, alleen een periode.

In Lukas 21:24 gaat het bij 'de tijden der heidenen' niet over heidenen die tot het geloof komen, maar over heidenen die Jeruzalem aanvallen.

Ik zeg ook niet dat alles wat Jezus tot zijn discipelen spreekt alléén voor zijn discipelen geld. Ik zeg alleen dat Jezus in het geval van Lukas 21 tot zijn discipelen spreekt en met 'dit geslacht' de toenmalige generatie bedoelt.
Johnvb
QM: mijn laatste reactie want we kunnen door blijven gaan.

Klopt dat Jezus geen concrete tijden aangeeft: die weet de Vader alleen. Kijk naar Handelingen 1 vers 7: de Vader heeft de beschikking daarover.

Jeruzalem wordt / is nog steeds vertrapt door de heidenen en dat zal duren totdat de volheid der heidenen is ingegaan en Israël zalig zal worden en Jezus terug zal komen om Zijn Koninkrijk van vrede en van gerechtigheid op te richten. Dan zal Jeruzalem de plaats zijn waar Jezus de troon van Zijn vader David zal beklimmen. En dan zal Jeruzalem niet meer de steen des aanstoots zijn voor de volken. Jeruzalem wordt nog steeds aangevallen door de heidenen. Nu niet in directe zin, maar toch. Maar er zal nog een aanval komen en dan zal Israël in grote benauwdheid komen en in die benauwdheid zullen zijn roepen. Dan zullen ze Jezus erkennen als de Messias en zal Hij Zijn voeten zetten op de Olijfberg en zullen de Joden rouw over Hem bedrijven. Ze zullen Hem zien als Degene die zij doorstoken hebben. Dat zal het einde betekenen van de aanvallen van de heidenen en het begin van Jezus Koninkrijk van vrede en van recht.
Alle dingen zullen hersteld worden!

Het is dus maar zeer de vraag of Jezus hier bedoelt dat "dit geslacht" de bevolking is op dat moment. Je kunt dit heel stellig zeggen, maar er zijn vele vragen daarover te stellen.